رئیس جمهور ایران: منشور حقوق شهروندی تا پایان آذر ماه رونمایی می‌شود

رئیس جمهور ایران: منشور حقوق شهروندی تا پایان آذر ماه رونمایی می‌شود
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که منشور حقوق شهروندی با حضور حقوقدانان تا پایان آذر ماه سال جاری رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران آقای روحانی روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه در جمع تعدادی از علمای اهل سنت افزود: «این منشور باید اجرایی شود و قول داده‌ایم که سالانه گزارش اجرای حقوق شهروندی را به مردم بدهیم. البته ممکن است بخش‌هایی از آن به صورت لایحه برای قانون شدن به مجلس ارائه شود.»

تدوین منشور حقوق شهروندی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ بود. آقای روحانی یک صد روز پس از شروع دوران ریاست جمهوری‌اش متن اولیه این منشور را منتشر کرد. پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته بود اولین تعامل رییس جمهوری با مجلس تازه (مجلس دهم)، ارائه لایحه منشور حقوق شهروندی خواهد بود.

الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌ جمهور در امور حقوق شهروندی: رئیس جمهور تا پایان آذر از منشور حقوق شهروندی رونمایی می‌کند. – فارس pic.twitter.com/EqzeLdjMyl

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) December 10, 2016

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود به حقوق اقوام و مذاهب مختلف اشاره کرد و گفت: «افتخارات ما در جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه بر مبنای مذهب نبوده است.» وی وجود اقوام و مذاهب مختلف را «یک فرصت و مزیت» برای ایران دانست و گفت: «باید از این فرصت برای همزیستی مسالمت آمیز استفاده کرد و همه اقلیت‌ها از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند.»

رئیس دولت یازدهم افزود: «مبنای جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب اسلامی این بوده است که اقوام، مذاهب، تنوع‌های مختلف و حتی خرده فرهنگ‌ها زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت زندگی کنند و همواره این تنوع را به عنوان زیبایی می‌دیده و نه به عنوان یک نقیصه؛ آن را به عنوان یک فرصت می‌دیده و نه به عنوان یک تهدید… [البته] ما در بحث اقوام و مذهب و جنسیت در کشور مشکلاتی داریم که باید رفع شود.»

حسن روحانی فروردین ماه سال جاری نیز در جریان سفر خود به استان سیستان و بلوچستان گفته بود که در قانون اساسی ایران «بین پیروان اقوام و مذاهب تفاوتی وجود ندارد و تمام مردم ایران‌زمین تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.» اما اظهارات آقای روحانی در حالی است که در آخرین گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران گفته شده است که جمهوری اسلامی، علیه پیروان دیگر مذاهب و اقلیت‌ها در ایران تبعیض روا می‌دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد