توافق جدید صلح میان دولت کلمبیا و فارک پنجشنبه امضا می شود

توافق جدید صلح میان دولت کلمبیا و فارک پنجشنبه امضا می شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رهبران نیروهای انقلابی کلمبیا موسوم به فارک و دولت این کشور روز سه شنبه از امضای نهایی توافق میان دو طرف خبر دادند.

آگهی

رهبران نیروهای انقلابی کلمبیا موسوم به فارک و دولت این کشور روز سه شنبه از امضای نهایی توافق میان دو طرف خبر دادند. این توافق پس از مذاکرات دوباره در روز دوازدهم نوامبر میان دولت کلمبیا و رهبران فارک به دست آمده است.

خوزه مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا در این باره در یک پیام تلویزیونی گفت: « پنجشنبۀ آینده ما یک توافق جدید را در سالن تئاتر کولوئن امضا خواهیم کرد. پس از شنیدن تمامی پیشنهادات جایگزین و تفاهم بر سر آنها با فارک، دیگر برایمان روشن است که بهترین و مشروع ترین راه، تصویب این توافق جدید در کنگرۀ کلمبیاست.»

برای امضای این توافق، فرماندهان اصلی فارک از جمله تیموشنکو، رهبر نیروهای انقلابی کلمبیا برای نخستین بار طی پنجاه سال گذشته وارد پایتخت این کشور خواهند شد. هر دو طرف امیدوارند این توافق هر چه سریع تر به تصویب برسد تا با اجرای آن آتش بس میان این دو گروه پایدار شود.

توافق قبلی که در ماه سپتامبر و پس از نزدیک به چهار سال مذاکره میان دولت کلمبیا و رهبران فارک به امضا رسیده و در پارلمان هم تصویب شده بود، روز دوم اکتبر گذشته به همه پرسی عمومی گذاشته شد. در این همه پرسی مردم کلمبیا به این توافق صلح پاسخ نه دادند و با آن مخالفت کردند.

جنگ داخلی میان نیروهای دولتی و فارک طی نیم قرن گذشته بیش از ۲۵۰.۰۰۰ کشته برجای گذاشته و نزدیک به پنجاه هزار نفر نیز مفقود شده اند.

رئیس جمهوری کلمبیا که جایزۀ نوبل صلح امسال را به خاطر تلاش هایش برای صلح با فارک از آن خود کرده است قصد دارد پی از نهایی شدن صلح با فارک، مذاکرات برای توافق با ارتش آزادیبخش ملی (ELN) را آغاز کند. ارتش آزادیبخش ملی یک گروه شبه نظامی کم قدرت تر از فارک است که نزدیک به ۲۰۰۰ عضو دارد اما هنوز در مناطقی از این کشور دست به تحرکات نظامی می زند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ زنان فلسطینی و اسرائیلی همزمان با «راهپیمایی اورشلیم» برای صلح رژه رفتند

جنگ اوکراین؛ مسکو و کی‌یف گفتگوهای صلح جده عربستان را چگونه ارزیابی کردند؟

چین در نشستی که روسیه دعوت نیست؛ توان و انگیزه عربستان از میزبانی مذاکرات صلح در اوکراین چیست؟