اوباما: ترامپ در نهایت ارزش‌های توافق هسته‌ای با ایران را تشخیص خواهد داد

اوباما: ترامپ در نهایت ارزش‌های توافق هسته‌ای با ایران را تشخیص خواهد داد
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفته است که دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب، در نهایت ارزش‌های توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران را تشخیص خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با «اشپیگل» درباره مسئله توافق هسته‌ای ایران با غرب و مواضع دونالد ترامپ در این زمینه گفت: «این غیرعاقلانه است که این توافق را لغو کنیم و من بر این باورم که رئیس جمهور جدید آمریکا نیز در نهایت این مسئله را متوجه خواهد شد.»

باراک اوباما در مصاحبه همزمان با کانال «ARD» و هفته نامه اشپیگل

#Obama im Exklusiv-Interview mit DerSPIEGEL</a> und <a href="https://twitter.com/hashtag/ARD?src=hash">#ARD</a> über globale Wirtschaft und Ungleichheit: <a href="https://twitter.com/hashtag/ObamaBerlin?src=hash">#ObamaBerlin</a> <a href="https://t.co/2uXpX14Brx">pic.twitter.com/2uXpX14Brx</a></p>&mdash; ARD-Hauptstadtstudio (ARDHSB) November 17, 2016

دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی خود از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی به عنوان یکی از بدترین توافق‌های آمریکا یاد کرده و گفته بود اولویت او کنار گذاشتن این توافق است. اما هفته گذشته باب کورکر، سناتور ارشد جمهوری‌خواه که یکی از نامزدهای احتمالی وزارت خارجه کابینه ترامپ است در خصوص توافق هسته‌ای شش کشور غربی با ایران گفته بود که به نظر وی، آقای ترامپ در همان اول کار توافق اتمی را کنار نخواهد گذاشت. وی گفته بود: «آمریکا باید به ایجاد اجماع با دیگر کشورها در مورد نقض توافق اتمی از سوی ایران دست بزند.»

اگر ترامپ قطعنامه‌ها را وتو نکند، دولت باید غنی‌سازی را شروع کند

در رویدادی دیگر رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی ایران گفت: اقدام اخیر کنگره آمریکا در عدم فروش هواپیما و تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض آشکار برجام است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم مجتبی ذوالنور نماینده قم و رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ایران گفت: «حدود ۱۰ ماه از اجرایی‌شدن برجام و انجام تعهد طرف‌های متعهد می‌گذرد، ولی می‌توان فهرست بلند پایه‌ای از عهدشکنی، نقص‌پیمان و کارشکنی آمریکایی‌ها تهیه کرد.»


مجتبی ذوالنور نماینده قم و رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ایران

وی افزود: «براساس متن برجام فروش هواپیما و امکان دسترسی به معاملات هواپیمایی برای ایران محفوظ بوده است، ولی بعد از تصمیم اخیر کنگره آمریکا کسی نمی‌تواند تردید و تفسیر متفاوتی نقض برجام داشته باشد. همچنین تحریم‌های «داماتو» هم یکی دیگر از تناقضات آمریکایی‌ها در برجام بوده است و اگر سنای آمریکا این دو تصمیم اخیر کنگره را رد کرد، دیگر نقض برجام نیست ولی اگر سنا و رئیس‌جمهور آمریکا که گفته وتو می‌کند که بعید است به دوره اوباما این اتفاق بیفتد، در اجرای برجام کوتاهی توسط آمریکا رخ‌ داده است.»

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا هفته گذشته طرح ممنوعیت فروش هواپیماهای تجاری به ایران را تصویب کرد. لغو ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری به ایران، یکی از تعهدهای کشورهای ۱+۵ در قبال کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود. همچنین مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه به اتفاق آراء به قانون تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران به مدت ۱۰ سال رای داد. مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا ابتدا باید به تصویب مجلس سنا و سپس به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برسد. باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده پیشتر گفته بود چناچه این طرح تصویب شود، آن را وتو خواهد کرد، اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ از بیستم ماه ژانویه و مواضع تند وی در قبال توافق اتمی ایران، به نظر می‌رسد وی ازمصوبات کنگره علیه ایران استقبال کند.

مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ایران گفت: «اگر رئیس‌جمهور آمریکا این دو طرح را وتو نکند باید دولت این آمادگی را برای اقدام متقابل داشته باشد و با افزایش سانتریفیوژها، بالابردن غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات دیگر پاسخ محکمی به آنان بدهد.»

توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه بریتانیا و آلمان) سال گذشته در وین به امضای طرفین رسید و بر اساس آن در ازای محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای تهران تحریم‌های اعمال شده بر این کشور کاهش یافته یا لغو شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ایران پس از حمله به اسرائیل گامی به سوی تغییر در دکترین هسته‌ای خود برمی‌دارد؟

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟