بلغارستان و مولداوی در راه بازگشت به دامان روسیه

بلغارستان و مولداوی در راه بازگشت به دامان روسیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نتایج انتخابات ریاست جمهوری در بلغارستان و مولداوی، نشان از رشد گرایش های نزدیکی به مسکو در این دو کشور اروپای شرقی دارد.

آگهی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری در بلغارستان و مولداوی، نشان از رشد گرایش های نزدیکی به مسکو در این دو کشور اروپای شرقی دارد.

نامزدهای پیروز این دو انتخابات در کارزار انتخاباتی خود با اذعان به ضرورت نزدیک شدن به روسیه، از لزوم عمل گرایی و مصلحت گرایی در سیاست سخن گفته بودند.

ایگور دُودُن سوسیالیست با غلبه بر مایا ساندوی طرفدار اروپا، اکنون می تواند شعار برقراری یک رابطه عمیق استراتژیک با مسکو را در مولداوی محقق کند.

ایگور دودن: «بدون برقراری روابط خوب، دوستانه و راهبردی با فدراسیون روسیه، جمهوری مولداوی آینده ای نخواهد داشت. ما از چند صد سال پیش چنین رابطه ای با روسها داشته ایم.»

آقای دودن در طول کارزار انتخاباتی وعده کرده بود تا در حوزه اقتصاد، توافق امضاء شده با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ را مورد بازبینی قرار دهد.

در بلغارستان، کشوری که تا حد زیادی به گاز وارداتی از روسیه وابسته است، اوضاع تقریبا مشابهی حاکم است. رومن رادف، یکی از دوستداران روسیه در انتخابات یکشنبه به پیروزی رسید. این سوسیالیست بلغاری در اندیشه لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه است. او الحاق کریمه به روسیه را هم پیش تر منطقی ارزیابی کرده بود چرا که بزعم او اصولا کریمه در اصل متعلق به روسیه بوده است.

آماندا پل، کارشناس ارشد سیاستگذاری در باره چرایی پیروزی او به یورونیوز می گوید: «به نظرم اتفاق امروز بلغارستان بازتاب بحران جاری در اروپا و همدلی جامعه ای است که از افشاگری های اخیر سیاسی، بیمار شده است. بنابراین معتقدم که این بیانگر و نماینده سناریوی منفی در اروپاست. آنها به دنبال تجربه ای متفاوت از تجربه چند سال گذشته هستند. بدیهی است که این نامزد طرفدار روسیه، تجلی تغییر کلی باشد. در حالیکه در مورد مولداوی دلیل آن بیشتر ناامیدی از فساد نخبگان حاکم طی چند سال گذشته است. نخبگان سیاسی ای که انتظار می رفت مولداوی را به سمت یک کشور مرفه تر، با فساد کمتر، هدایت کنند.»

ورای چرایی تصمیم مردم بلغارستان و مولداوی، نتایج انتخابات در این دو کشور دستکم به روسیه امکان می دهد تا در خاک اروپا نفوذ خود را گسترش دهد؛ یک اتحاد استراتژیک با متحدان خود در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق، با هدفی بزرگتر: بسط هژمونی حتی در داخل مرزهای اتحادیه اروپا.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلغارستان دو دیپلمات روس را به اتهام جاسوسی اخراج می‌کند

پیروزی نامزد حامی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری مولداوی

پیروزی نامزد نزدیک به روسیه در انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان