بالاگرفتن تنش دیپلماتیک میان ترکیه و اروپا

بالاگرفتن تنش دیپلماتیک میان ترکیه و اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هواداران حزب دموکراتیک خلق کردستان روز سه شنبه برای نخستین بار پس از بازداشت شماری از نمایندگان پارلمانی این حزب در ترکیه در برابر مقر اتحادیه اروپا در بروکسل تظاهرات…

آگهی

هواداران حزب دموکراتیک خلق کردستان روز سه شنبه برای نخستین بار پس از بازداشت شماری از نمایندگان پارلمانی این حزب در ترکیه در برابر مقر اتحادیه اروپا در بروکسل تظاهرات کردند. برپایی این اعتراض همزمان با سردی روابط اروپا با ترکیه است.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درخصوص انجام تعهداتش در رابطه با توافق با اتحادیه اروپا هشدار داد.

آقای یونکر در بخشی از سخنرانی اش گفت: «اگر فردا ما از برداشتن ویزا برای [شهروندان] ترکیه صرف نظر کنیم، سرزنش آن نباید متوجه اروپا باشد بلکه مقصر مقامات ترک هستند. آقای اردوغان مجبور به توضیح برای ترک ها خواهد بود که چرا آنان نمی توانند آزادانه مثل دیگر اروپایی ها در اروپا سفر کنند؛ زیرا او کسی خواهد بود که شرایط توافق شده بین اتحادیه اروپا و ترکیه را محقق نکرده است.»

اگرچه فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امورخارجه جمهوری فدرال آلمان نیز اتهام حمایت از «پ کا کا» را از سوی همتای ترک اش رد کرده، انگشت اتهام طرفین همچنان به سوی هم نشانه رفته است. مولود چاووش اغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در نشستی گفت: «دوستان اروپایی ما باید نگاه خود را تغییر دهند. آنها فکر می کنند که کشوری درجه اول بوده و دموکراسی درجه اول دارند و ترکیه و دیگران مثل کشورهای حوزه بالکان درجه دوم هستند. آنها باید این برداشت را تغییر دهند.»

از سویی دیگر یک سازمان خبری غیردولتی در ترکیه ویدئویی را منتشر کرده که نشان می دهد صلاح الدین دمیرتاش، معاون حزب دموکراتیک خلق کردستان از یک هیلیکوپتر پیاده و به سوی خودروی پلیس برده می شود. این تصاویر پس از بازداشت وی ضبط شده است.

خبرگزاری دولتی آناتولی نیز در گزارشی از زندانی شدن این سیاستمدار هوادار کردهای ترکیه در یک زندان فوق امنیتی در استان اِدرنه خبر داده است. آقای دمیرتاش در ادامه موج سرکوب منتقدان دولت رجب طیب اردوغان، جمعه شب به همراه یازده تن دیگر از نمایندگان پارلمانی و هم حزبی بازداشت شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد