ایران: دفتر اتحادیه اروپا در تهران تا چند ماه دیگر افتتاح می‌شود

ایران: دفتر اتحادیه اروپا در تهران تا چند ماه دیگر افتتاح می‌شود
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید مراحل داخلی افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال انجام است و ظرف چند ماه آینده این دفتر باز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه ۱۶ آبان با اعلام خبر افتتاح قریب‌الوقوع دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: «اتحادیه اروپا الان دو دیپلمات در سفارت هلند در ایران دارد. دلیل اینکه اینها فعلا این دو دیپلمات را فرستاده‌اند این است که در گذشته فعالیت‌های تحت عنوان اتحادیه اروپایی با ایران چندان نبود که نیاز باشد یک یا چند دیپلمات مستقر در تهران فعالیت‌ها را دنبال کنند. معمولا اتحادیه اروپا از طریق رئیس دوره‌ای و سفیر رئیس دوره‌ای کارهای مربوط به اتحادیه را پیش می‌برد.»

تخت روانچی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در ۱۴۰ کشور سفارت و دفتر نمایندگی دارد، گفت: «از طرفی ما هم در بروکسل از طریق سفیرمان در بلژیک با پارلمان اروپا و شورای اروپا و کمیسیون‌های اتحادیه کار می‌کنیم. یعنی سفیر ما علاوه بر اینکه سفیر نزد بلژیک است، سفیر این ارگان‌های اتحادیه اروپا نیز هست. کاری که نهایتا با بازکردن دفتر اتحادیه اروپا در تهران خواهند شد نظیر فعالیت دو کشوری است که در پایتخت‌های هم نمایندگی دارند.»

این مقام وزارت خارجه در پاسخ به اینکه زمان دقیق افتتاح دفتر اتحادیه اروپا چه زمانی است گفت که نمی‌تواند به‌طور دقیق بگوید گشایش این دفتر چقدر زمان خواهد برد «اما می‌توانم بگویم ظرف چند ماه آینده این کار صورت خواهد گرفت.»

محمدجواد #لاریجانی: اجازه تأسیس لانه فساد غربی‌ها را نمی‌دهیم https://t.co/LZsGnEkOkopic.twitter.com/t5gEutaACB

— euronews فارسی (@euronews_pe) October 26, 2016

فروردین ماه سال ۱۳۹۳ کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران را تصویب کرد. اولین اقدام عملی که بر اساس این پیش‌نویس اتحادیه اروپا مایل بود در قبال ایران انجام دهد، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران است. از آن زمان تا به امروز مقامات جمهوری اسلامی واکنش‌ها‌ی مختلفی نسبت به این درخواست اتحادیه اروپا نشان داده‌اند. هرچند که دولت روحانی به نوعی موافقت خود را با این درخواست نشان داده است، با این حال عده‌ای همچنان با احداث دفتر این اتحادیه در تهران مخالف هستند و آنرا راهی برای «نفوذ» کشورهای غربی و سیاست‌هایشان می‌دانند.

در هفته‌های گذشته محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران با انتقاد از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تاسیس دفتر نمایندگی در تهران آن را «لانه جاسوسی» خوانده ولی گفته بود این دفتر اگر برای پیگیری موضوعات تجاری باشد مشکلی نیست. لاریجانی افزوده بود: «عنوان کردند با تاسیس این دفتر می‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های های داخل کشورمان ارتباط نزدیک بگیرند لذا باید بدانند دستگاه قضا اجازه نمی‌دهد چنین لانه فسادی تاسیس شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل می‌شود

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد