چالشهای پیش روی مراکش برای محفاظت از واحه ها در مقابل تغییرات اقلیمی

چالشهای پیش روی مراکش برای محفاظت از واحه ها در مقابل تغییرات اقلیمی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«تفیلالت» یکی از بزرگترین واحه های صحرای مراکش است.

آگهی

«تفیلالت» یکی از بزرگترین واحه های صحرای مراکش است. امروز خطر تغییرات آب و هوایی این سرزمین سبز و خرم در دل کویر را تهدید می کند. مراکش برای مبارزه با این خطر، سه هدف پیش رو دارد: بررسی مشکلات مرتبط با تغییرات اقلیمی، حفاظت از واحه ها، و توسعه آنها بر اساس یک مدل منحصر به فرد.

خشکسالی، فرسایش زمین و شهرنشینی، بخشی از خطرهایی است که این سرزمینهای سبز در کویر را تهدید می کند. برای حمایت از واحه های کشور، دولت مراکش دست به ابتکار جدیدی زده است.

مشاور وزیر کشاورزی و ماهیگیری مراکش می گوید: «برنامه بسیار گسترده ای در سطح کشور داریم که هدفش حفاظت از محیط زیست و توسعه میراث فرهنگی معماری و ایجاد شغل است. رهیافت ما در این برنامه، توسعه پایدار است.»

این برنامه «مراکش سبز» نام دارد. استراتژی «مراکش سبز»، یا مراکش «سازگار با محیط زیست» در نظر دارد در «شیوه های زراعت» تغییر ایجاد کند. مدیریت منابع آب و استفاده کارآمد از تمامی امکانات موجود برای آبیاری، از کارهایی است در این برنامه انجام می شود.

مدیر بخش کشاورزی منطقه «تفیلالت» می گوید: «ساخت تاسیسات مناسب برای آبیاری از قرنها پیش در مراکش شروع شده است. بعنوان مثال قنات، سد انحرافی، استخرهای ذخیره آب ساخته ایم. تمام اینها در برنامه «مراکش سبز» هم وجود دارد. بطور مشخص روش های جدید صرفه جویی در آب را هم بکار گرفتیم تا بتوان آب را قطره قطره جمع کرد.»

برای بازسازی و گسترش نخلستانهای مراکش، به گیاهان جدیدی نیاز هست. آزمایشگاه موسوم به «خرمای مراکش» آزمایشگاه تولید میوه و توسعه کشاورزی در مناطق نیمه خشک در جنوب کشور، واقع در منطقه سوس ماسه درعه است. کارشناسان مشغول بارآوردن نخلهای خرمای مقاوم تر هستند که محصولات با کیفیت تری تولید کند.

مدیر این آزمایشگاه می گوید: «اینجا بطور عمده، نخل خرما می کاریم. ظرفیت تولید سالانه مان، حدود یکصد هزار نخل است. خرماهایی که تولید می کنیم از نوع خرمای مِجول، و انواع خرماهای محلی مراکش است.»

از زمان اجرای استراتژی «مراکش سبز» تولید خرما در مراکش ۱۶ درصد افزایش داشته است. قرار است تا سال ۲۰۱۸ سه میلیون نخل خرما در سراسر کشور کاشته بشود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایتالیا؛ پل «تبتی»‌ با ارتفاع ۱۷۵ متر در اومبریا قول یک پیاده‌روی نفس‌گیر را به شما می‌دهد

آهنرباهای یخچالی؛ سوغاتی‌هایی که «بهتر از عکس‌ها‌» خاطرات تعطیلات را تداعی می‌کنند

تصاویری از انتقال هواپیمای مافوق صوت کنکورد از مسیر رودخانه در نیویورک