تهدید ایتالیا به وتو بودجه اروپا به دلیل نبود همیاری برای بحران پناهجویان

تهدید ایتالیا به وتو بودجه اروپا به دلیل نبود همیاری برای بحران پناهجویان
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همزمان با ورود به نزدیک چهار هزار پناهجوی دیگر از راه دریا به ایتالیا در روزهای گذشته، ماتئو رنتسی از نبود بودجه کافی برای مقابله با این بحران گله کرد.

آگهی

همزمان با ورود به نزدیک چهار هزار پناهجوی دیگر از راه دریا به ایتالیا در روزهای گذشته، ماتئو رنتسی از نبود بودجه کافی برای مقابله با این بحران گله کرد. نخست وزیر ایتالیا تهدید کرد که اگر اعضا دیگر اتحادیه اروپا به ویژه کشورهای شرق این قاره برای پذیرش مهاجران همیاری نکنند، لایحه بودجه اتحادیه را وتو خواهد کرد.

بودجه اتحادیه اروپا معمولا به صورت اجماع تصویب می شود.

به دلیل بحران پناهجویان و نیز زلزله شهریور گذشته در شهر آماتریچه، کسری بودجه ایتالیا امسال از حد پیش بینی شده فراتر رفته است.

آقای رنتسی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «این مکانیسمی که ما باید ۲۰ میلیارد یورو به اتحادیه اروپا بدهیم تا ۱۲ میلیارد به خودمان پس بدهد دیگر تمام شد… بله، ما آماده وتو کردن هستیم. هر کسی حقوق و وظایفی دارد. خیلی آسان است که پولمان را بگیریم و بعد دور کشورمان دیوار بکشیم. اگر پناهجویان نمی توانند از دیوار شما رد بشوند، پول هم از دیوارتان رد نمی شود. پس فکر این که ایتالیا پول بدهد را از سرتان بیرون کنید.»

نخست وزیر ایتالیا در عین حال در مورد جزئیات تصمیم خود برای وتوی بودجه اروپا سخنی نگفت.

قرار است روز چهارشنبه «عملیات سوفیا» در آبهای مدیترانه به اجرا در آید. هدف از این عملیات که با مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام خواهد شد، تأمین امنیت و مبارزه مشترک با قاچاق پناهجویان در مدیترانه است. اتحادیه اروپا در نخستین گام قرار است ۸۰ نفر از نیروهای گارد ساحلی لیبی را به همین منظور آموزش بدهند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۶ را مرگبارترین سال برای پناهجویان در دریای مدیترانه اعلام کرد. به گزارش این نهاد بین المللی، در حالی هنوز دو ماه به پایان سال جاری میلادی مانده تعداد پناهجویان غرق شده در این دریا به ۳۷۴۰ تن رسیده در حالی که این آمار برای کل سال ۲۰۱۵، در حدود ۳۷۷۰ تن بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سختگیری‌های اقتصادی شامل بودجه اتحادیه اروپا نیز خواهد شد

ورود ۱۱۰۰ پناهجو به ایتالیا

هزاران پناهجوی سرگردان دیگر در آب های ایتالیا نجات یافتند