ادامۀ نبردها در موصل؛ چند شهر و روستای دیگر آزاد شدند

ادامۀ نبردها در موصل؛ چند شهر و روستای دیگر آزاد شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نیروهای پیشمرگه می گویند توانسته اند روز یکشنبه شهر «بعشیقه» در شمال موصل را از دست داعش خارج کنند و به چهار کیلومتری شرق این شهر رسیده اند.

آگهی

نیروهای پیشمرگه می گویند توانسته اند روز یکشنبه شهر «بعشیقه» در شمال موصل را از دست داعش خارج کنند و به چهار کیلومتری شرق این شهر رسیده اند.

به گفتۀ پیشمرگه ها، آنها وارد بعشیقه شده اند اما به دلیل عدم پاکسازی این شهر از مین و تک تیراندازهای داعش به خبرنگاران اجازۀ ورود به این شهرها داده نشده است.

بنا به گفتۀ مقامات ارتش عراق، تاکنون دست کم ۳۰ روستا و شهر در اطراف موصل از وجود نیروهای داعش پاکسازی شده است. همزمان نیروهای ارتش عراق نیز توانسته اند شهر «صفیره» در جنوب موصل را در اختیار بگیرند.

نجیم جبور، فرماندۀ نیروهای عراقی در «عملیات نینوا» در نزدیکی این شهر به رویترز می گوید: «داعش شکست خورده است و با این پیشروی ها، داعشی ها روحیه شان را از دست داده اند و در عوض روحیۀ ما بالاست. می توانید روی چهرۀ سربازان و شهروندانی که با ما هستند ببینید و من فکر می کنم این پایان داعش است.»

همزمان با این پیشروی ها و به گفتۀ منصور بارزانی، فرماندۀ پیشمرگه ها، جنگنده های آمریکایی بهنگام نبردها برای آزادسازی مناطقی از شمال موصل، برخلاف روزهای گذشته دست به بمباران مواضع داعش نزده اند و همین امر سبب شده که این عملیات طبق برنامه پیش نرود.

پیشروی نیروهای عراقی و پیشمرگه ها برای آزادسازی موصل در حالی صورت می گیرد که تنش میان بغداد و آنکارا وارد مرحلۀ حساسی شده است.

با نزدیک شدن این نیروها به موصل، دولت آنکارا می گوید قصد شرکت در عملیات آزادسازی این شهر را دارد اما این خواسته روز یکشنبه بار دیگر از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق رد شد. بینالی ایلدیریم، نخست وزیر ترکیه در واکنش به این موضع دولت عراق با تاکید بر اینکه علیرغم قول ائتلاف سرکوب داعش، در آزادسازی موصل از «نیروهای پ.کا.کا و شیعه» استفاده می شود، اعلام کرده است نیروهای ترک در صورت لزوم وارد این نبردها خواهند شد.

به گفتۀ مقامات ترکیه، سربازان این کشور که در پایگاه نظامی بعشیقه در نزدیکی این شهر مستقر هستند هم اکنون و به درخواست پیشمرگه ها در پاکسازی شهر بعشیقه مشارکت دارند.

دولت عراق در اعتراض به عدم تخلیۀ این پایگاه نظامی از سوی ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع آمریکا برای بررسی عملیات موصل وارد عراق شد

انتشار گاز سمی در شهر قیاره عراق در پی حمله داعش

عراق بار دیگر پیشنهاد ترکیه برای مشارکت در نبرد موصل را رد کرد