مراسم عاشورا در بستر اختلافات داخلی عراق

مراسم عاشورا در بستر اختلافات داخلی عراق
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

صدها هزار زائر سیاهپوش شیعه روز چهارشنبه در کربلا به مناسبت سالگرد کشته شدن امام خود، مراسم عاشورا را برپا کردند.

آگهی

صدها هزار زائر سیاهپوش شیعه روز چهارشنبه در کربلا به مناسبت سالگرد کشته شدن امام خود، مراسم عاشورا را برپا کردند. امسال در کربلا ۳۰ هزار مأمور، وظیفه تأمین امنیت زائران و جلوگیری از حمله تروریستی را به عهده داشتند.

در ایران نیز که بزرگترین کشور شیعه جهان است، مؤمنان مطابق معمول در این ایام دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به راه انداختند.

کشته شدن امام حسین و خاندانش به دست سربازان یزید بن معاویه، خلیفه وقت، یکی از بنیان های اندیشه تشیع را تشکیل می دهد. شیعیان دست کم ۱۵ درصد جمعیت مسلمانان جهان را تشکیل می دهند.

حسین ابن علی، نوه پیامبر اسلام و امام سوم شیعیان، در سال ۶۸۰ میلادی، ۶۱ هجری، در نبردی نابرابر در نزدیکی کربلا واقع در عراق امروزی کشته و آرامگاهش در این شهر به زیارتگاه بدل شد.

شیعیان در عراق، ایران و کمابیش در همه کشورهای دیگر، همه ساله با فرا رسیدن ایام محرم برای سوگواری و به نشانه اندوه این که نتوانسته اند به امام خود یاری رسانند، سینه زنی و زنجیرزنی به راه می اندازند.

در دوران حکومت لائیک صدام حسین، برپایی هر گونه مراسم مذهبی در عراق به ویژه در شهرهای مقدس شیعی مثل نجف، کربلا و کوفه ممنوع بود.

سقوط بغداد و رژیم صدام در بیستم فروردین ۸۲ به کمک نیروهای آمریکایی سبب قدرت گرفتن شیعیان در عراق شد و آنها توانستند مراسم خود را آزادانه برپا کنند.

اما همزمان حملات تروریستی علیه آنها نیز آغاز شد. آیت الله محمدباقر حکیم، رئیس وقت مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق که در روز هفتم شهریور ۸۲ در نجف کشته شد، یکی از نخستین قربانیان این حملات بود. در آن حمله ۱۲۵ نفر کشته شدند.

به دنبال حمله روز ۱۸ مهر گذشته در بغداد که پنج کشته و پانزده مجروح بر جای گذاشت، تدابیر امنیتی در کربلا برای جلوگیری از حمله احتمالی القاعده یا داعش به مراسم عاشورا افزایش یافت. این گروه ها شیعیان را مرتد و مهدور الدم می شمارند.

یک زائر عراقی می گوید: «تدابیر امنیتی خیلی خوب است و مأموران با زائران رفتار خوبی دارند، حالا عرب باشند یا خارجی. ما زائرانی از کشورهای مختلف دیدیم، از افغانستان، پاکستان، هند، جمهوری اسلامی ایران، کشورهای خلیج فارس و از دیگر کشورهای عرب دوست و برادر.»

مسئولان شیعه در عراق که از سوی رژیم ایران پشتیبانی می شوند، از مراسم عاشورا بهره برداری سیاسی می کنند و آن را به عنوان اهرم قدرت علیه سنی ها به کار می گیرند.

شیعیان و سنی های عراق که برای قرن ها بدون مشکل در کنار هم می زیستند، امروز درگیر اختلافات سیاسی و مذهبی شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند