گفتگوی اختصاصی یورونیوز با عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پانزده سال پس از سرنگونی حکومت طالبان در افغانستان، این کشور همچنان برای دستیابی به صلح و ثبات تلاش می کند.

پانزده سال پس از سرنگونی حکومت طالبان در افغانستان، این کشور همچنان برای دستیابی به صلح و ثبات تلاش می کند. ماریا سرسالاری، مدیر یورونیوز فارسی در حاشیه کنفرانس اخیر در بروکسل برای کمک بین المللی به افغانستان، با دکتر عبدالله عبدالله ریاست اجراییه و مقام شماره دوی این کشور به گفتگو نشسته است:

یورونیوز: جناب آقای دکتر عبدالله، ریاست محترم اجراییه افغانستان، خیلی ممنون که دعوت ما را برای این گفتگو پذیرفتید. همانطور که می دانید در گذشته و هنوز هم انتقاداتی در مورد نحوه صرف کمکهای بین المللی و حمایتهایی که می شود، ممکن است از آن بعنوان حیف و میل یاد شده باشد یا بعنوان اینکه سوء مدیریت بوده است. در حال حاضر، چه تضمینهایی می شود به جامعه بین المللی داد که این موارد که قبلا اگر وجود داشته است، ادامه پیدا نمی کند؟

عبدالله عبدالله: «تشکر البته پانزده سال قبل وقتی که همکاریهای جامع بین اللی با افغانستان آغاز شد زمانی دیگری بود. ظرفیت در ادارات حکومت افغانستان وجود نداشت و اولویتها خوب مشخص نشده بود برنامه ریزی ساختن پروژه ها، هر کدامش با مشکلات مواچه بود. شاید در سالهای اول، صدها میلیون دلار در کمکهای تکنیکی به این معنا که مشاورینی که استخدام می شدند، در وزارتهای مختلف و ادارات مختلف، در این قسمت صرف می شد. اما یک قسمت این مسائل هم مربوط به فساد اداری می شد که عموما این مساله در قراردادها بوده و وجود داشته است. که در این اواخر در ارتباط با مساله قراردادها، اصلاحاتی ساختاری به میان آمده است و کار ادامه دارد و ضمانت در باره این مساله خواست و توقع و حق مردم است که بالای ما هست. مردم افغانستان چه بحث عواید داخلی افغانستان باشد یا کمکهای بین المللی، می خواهند که با شفافیت و در یک حسابداری بسیار واضح هم به مردم و هم به آنهایی که کمک می کنند، این کمکها عملی شود و تطبیق شود. قدمهای مثبتی در این راه برداشته شده که طرف تقریر جامعه بین المللی قرار گرفته اما کار بیشتر هم ضرورت است.»

تصمیم کنفرانس بروکسل به کمک ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی به #افغانستان
گزارش MariaSarsalari</a> و گفتگو با دکتر عبدالله را ببینید<a href="https://twitter.com/hashtag/afghanconf?src=hash">#afghanconf</a> <a href="https://t.co/FDTyDCLMl1">pic.twitter.com/FDTyDCLMl1</a></p>&mdash; euronews فارسی (euronews_pe) October 6, 2016

جنگ سالاران و حاکمیت قانون

یورونیوز: حضور جنگ سالاران سابق در عرصه حکومت و نفوذی که دارند، برخی از آنان فراتر از قانون عمل می کنند، این بطور مرتب باعث نگرانی و بحث است. چگونه می توان فکر کرد که در آینده ای نه چندان دور، همه تحت حاکمیت قانون دربیایند در جمهوری اسلامی افغانستان.

عبدالله عبدالله: «خوب، یک پروسه ای است. وضعیت نسبت به سالهای قبل فرق می کند و بهتر شده است و اگر هر کسی از زور کار می گیرد و فراتر از قانون عمل می کند باید جلوگیری شود و در این قسمت باید به تشویش مردم و به شکایتی که مردم دارند رسیدگی شود اما بصورت عموم در یک کتگوری (مقوله) قراردادن اشخاص شخصیتها به نسبت گذشته هایشان، آن را من طرفدارش نیستم.»

«رقابت» در دولت وحدت ملی

یورونیوز: بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که به هر حال مدتی زیادی طول کشید و دولت وحدت ملی نامی بود که به بسیاری امید می دهد، در عین حال، صحبتها و سخنانی هست در مورد اینکه تیم ریاست جمهوری و ریاست اجراییه، دو تیم سوا هستند، اگر چنین چیزی هست، مشخصا بفرمایید دلیل آن چیست؟ اگر نیست، این کدورت اگر وجود ندارد شما مشخصا بگویید تا خیال مردم راحت شود.

عبدالله عبدالله: «(با خنده) سوال شما همین است که اگر هست بگو، اگر نیست بگو!»

یورونیوز: بله.

عبدالله عبدالله: «خوب در مورد حکومت وحدت ملی، همه توقع دارند. امروز هم در صحبتهایی که داشتیم در موارد مختلف، همه بر وحدت در داخل حکومت وحدت ملی تاکید داشتند و (می گفتند) که ما این ضرورت را درک می کنیم و مبنای کار حکومت وحدت ملی هم موافقتنامه ای است که امضا شده و (بر اساس آن) حکومت تشکیل شد قبل از انتقال قدرت و بدیلی هم برای حکومت وحدت ملی وجود ندارد. البته بدیل در زمانی که موقع انتخابات ریاست جمهوری می رسد و هر کس دوباره شانس خود را می آزماید، راه او برای مردم همیشه باز است و خوبی پروسه دموکراتیک هم همین است که مردم موقع قضاوت در مورد حکومت ها دارند و امیدوار هستیم که از این فرصتی هست، همه ما بخوبی استفاده کنیم.»

اتهام پرداخت پول به افغانستان در ازای پذیرش دیپورت شدگان

یورونیوز: این نکته که بخشی از کمکهایی که به دولت افغانستان می شود ما به ازای پذیرش تعداد زیادی حتی دهها هزار مهاجر دیپورت شده از اروپا توسط افغانستان است. می خواستیم از شما بپرسیم قضیه چه است. آیا چنین داد و ستدی انجام شده و چنین تمهیداتی بوده است؟

عبدالله عبدالله: «قطعا! قطعا! (ابدا، ابدا). در این شکی نیست که مساله مهاجرین و مساله مهاجرت و پناهندگی در اروپا که به یک مساله حاد در اروپا تبدیل شده است، بین افغانستان و مقامات اتحادیه اروپا مورد بحث بوده است اما بصورت کامل و خارج از محتوای بحثهایی است که ما در کنفرانس بروکسل یا در آمادگی برای کنفرانس بروکسل داشته ایم.»

چشم انداز مذاکرات صلح با طالبان

یورونیوز: در مورد خطر طالبان که حمله اخیرشان به کندوز، بار دیگر بسیاری را نگران کرد و حتی داشت این کنفرانس را تحت الشعاع قرار می داد، در مورد اینکه توافقی شبیه به آنچه با “حزب اسلامی” به دست آمد، بتواند با طالبان صورت گیرد، آلان وضعیت میانجیگری برای صحبت با طالبان به چه صورت است؟

عبدالله عبدالله: «امروز هنوز هم طالبان متاسفانه معتقد به پیروزی نظامی و عملکرد نظامی هستند. در حالی که دولت افغانستان دروازه صلح و گفتگو را باز گذاشته است، اما در ارتباط با پرنسیپ یا اصل حل قضیه از طریق گفتگو، یک موقف اصولی دولت افغانستان بوده است. بحث قانون اساسی افغانستان، مثل گفتگو با آقای حکمتیار، بحث قانون اساسی افغانستان، بحث ترک خشونت و قطع ارتباط با گروههای تروریستی، از جمله مسائلی است که بدون آن، تحقق صلح ممکن نیست.»

نامزدی در انتخابات آینده؟

یورونیوز: آقای دکتر سوالی مایلم در پایان بپرسم. شما با توجه به محبوبیتی که دارید، مایل هستید دوباره بعنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کنید؟

عبدالله عبدالله: «در این مرحله فعلی فکر می کنم که توجه و تمرکز ما بر خدمت به مردم در چارچوب همین ترتیب حکومت وحدت ملی با در نظرداشت این است که مردم در این دوره هم به رییس جمهوری و هم به ما رای دادند و شرایط به قسمی پیش آمد که هر دو رای با هم یکجا شد، باید بیشترین توجه ما به خدمت و خدمت رسانی به مردم باشد. تا آن زمان، یا الله و یا نصیب.»

Chief Executive Abdullah discusses future partnership & reforms agenda with FedericaMog</a> on the sidelines of the <a href="https://twitter.com/hashtag/AfghanConf?src=hash">#AfghanConf</a> in <a href="https://twitter.com/hashtag/Brussels?src=hash">#Brussels</a>. <a href="https://t.co/Bm9zeevJlo">pic.twitter.com/Bm9zeevJlo</a></p>&mdash; Dr. Abdullah (afgexecutive) October 4, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عبدالله عبدالله: تصمیم ناسنجیده مردم را پراکنده می‌کند