افزایش تنش میان آنکارا و بغداد بر سر حضور نیروهای نظامی ترک در عراق

افزایش تنش میان آنکارا و بغداد بر سر حضور نیروهای نظامی ترک در عراق
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ادامۀ حضور نیروهای نظامی ترکیه در پایگاه نظامی «بعشیقه» در شمال عراق به یک تنش سیاسی میان دولت های دو کشور تبدیل شده است.

آگهی

ادامۀ حضور نیروهای نظامی ترکیه در پایگاه نظامی «بعشیقه» در شمال عراق به یک تنش سیاسی میان دولت های دو کشور تبدیل شده است. روز سه شنبه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از دولت ترکیه خواست نیروهای خود را از این کشور و این نیروگاه نظامی خارج کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنشی بسیار تند به این سخنان، با بیان اینکه نخست وزیر عراق هم سطح وی نیست تاکید کرده است نیروهای نظامی ترک در عراق می مانند.

رئیس جمهوری ترکیه در این سخنرانی حیدر العبادی را خطاب قرار داد و گفت: «نخست وزیر عراق به من توهین کرده است. تو همسطح و مخاطب من نیستی. تو با من هم ارزش نیستی و کیفیتی را که من دارم نداری. داد و فریاد تو از عراق برای ما اهمیتی ندارد. تو باید بدانی که ما راهمان را می رویم و کاری را که بخواهیم می کنیم. تو مگر که هستی، نخست وزیر عراق، فقط نخست وزیر عراق. قبل از همه جایگاه خودت را بشناس.»

در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰۰ نیروی نظامی ترک در شمال عراق حضور دارند و تنها در پایگاه بعشیقه بیش از۵۰۰ سرباز عراقی مستقر شده اند. این نیروها در سال ۲۰۱۴ و به درخواست رهبران اقلیم کردستان عراق و با تایید دولت این کشور اجازۀ حضور در این پایگاه نظامی را به منظور آموزش نظامی پیشمرگه ها یافته اند اما دولت عراق می گوید حضور نظامی ترکیه بیش از این مشکل ساز خواهد بود.

دولت عراق که می گوید نگران آغاز یک جنگ منطقه ای و قومی به دلیل حضور نظامی ترکیه در خاک این کشور است روز سه شنبه با انتقاد از سخنان رئیس جمهوری ترکیه خواستار تشکیل یک نشست اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل در این باره شده و شکایتی را به ویتالی چورکین، رئیس دوره ای این شورا ارائه داده است.

پارلمان عراق در ابتدای ماه اکتبر با اشغالگر خواندن نیروهای ترک، در یک رای گیری با اکثریت آرای نمایندگان از دولت عراق خواست اقدامات لازم را برای مقابله با ادامۀ حضور نظامی ترکیه در پایگاه بعشیقه صورت بدهد.

عراق در حال آماده سازی عملیات آزادسازی موصل است و ترکیه می گوید نیروهای شبه نظامی شیعۀ کرد که عراق سعی دارد از کمک آنها برای خارج کردن این شهر از دست داعش بهره ببرد دشمن آنکارا هستند و نمی توانند در این عملیات شرکت کنند. در حالیکه آمریکا و ناتو اعلام کرده اند در این عملیات نظامی، نیروهای نظامی خارجی مشارکت نخواهند داشت رئیس جمهوری ترکیه می گوید آماده است در عملیات آزادسازی موصل شرکت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

کارشناسان سازمان ملل از بریتانیا خواستند «عروس سابق داعش» را به کشور بازگرداند

سیل در آنتالیای ترکیه دستکم یک قربانی گرفت