مصوبه ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران در انتظار وتوی اوباما

مصوبه ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران در انتظار وتوی اوباما
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه دوم مهر ماه طرحی را به تصویب رساند که براساس آن پرداخت پول نقد از سوی دولت ایالات متحده به ایران ممنوع خواهد شد.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان در دست دارند، این طرح را با ۲۵۴ رای موافق در مقابل ۱۶۳ رای مخالف به تصویب رساندند.

جمهوری‌ خواهان می‌گویند پرداخت پول نقد که نمی‌توان آن را ردیابی کرد به کشوری که در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دارد، سبب می‌شود که از این پول برای حمایت مالی از تروریسم در سراسر جهان استفاده شود.

اد رویس، از نمایندگان حزب جمهوری خواه و تدوین‌کننده این طرح با اشاره به «عدم امکان ردیابی پول نقد» در این خصوص گفته است: «پول نقد در عمل ارز تروریست‌ها است.»


اد رویس از نمایندگان حزب جمهوری خواه

این طرح همچنین متممی را شامل می‌شود که پرداخت هرگونه پول نقد به کشورهای حامی تروریسم از جمله کره شمالی را بدون اجازه کنگره منع می‌کند.

این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون باید ابتدا در سنای آمریکا به تصویب برسد و سپس رئیس‌ جمهور آمریکا نیز آن را امضاء کند. کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که در صورت تصویب این طرح، باراک اوباما آن را وتو خواهد کرد.

علت تصویب این طرح: جمهوری خواهان می‌گویند آمریکا به ایران باج داده است

تصویب این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا واکنشی است به پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به تهران همزمان با آزادی ۴ زندانی آمریکایی در ایران. چهار زندانی آمریکایی، جیسون رضائیان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت الله خسروی رودسری بودند.

ماه گذشته روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی نوشت که یک هواپیمای باری ناشناس همزمان با مبادله زندانیان دو کشور این پول را به تهران حمل کرده است. بر اساس این گزارش، پول فرستاده شده بخشی از مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری مطالبات ایران از آمریکا بوده که آمریکا همزمان با اجرای برجام موافقت کرده بود آن را پرداخت کند.

طی هفته‌های اخیر جمهوری‌خواهان پرداخت این پول به ایران را نوعی «باج» دادن به تهران توصیف کرده اند. اتهامی که کاخ سفید آن را رد کرده است. کاخ سفید گفته است پرداخت این پول بابت حل و فصل یک دعوای حقوقی میان تهران و واشینگتن بر سر یک معامله تسلیحاتی در دوران رژیم شاه بوده است.

طرح افشای دارایی‌های رهبر جمهوری اسلامی

طرح ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران پس از آن تصویب شد که در اوایل هفته گذشته شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با تنظیم طرحی خواستار افشای دارایی‌های علی خامنه‌ای، حسن روحانی و شماری از فرماندهان سپاه پاسداران و بسیج شده‌ بودند.

روس پلیکین، نماینده مجلس و تنظیم‌کننده این طرح گفته بود که تصویب آن کمکی خواهد بود تا به جهان نشان داده شود چگونه ایران «از طریق پولی که از مردم این کشور دزدیده، نقض حقوق بشر را تسهیل می‌کند.»

کاخ سفید روز چهارشنبه ۳۱ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که باراک اوباما طرح تازه کنگره آمریکا در مورد افشای دارایی‌های رهبران ایران از جمله آقای خامنه‌ای را وتو خواهد کرد.

دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید نیز در این رابطه نوشت: «این طرح به جای جلوگیری از تامین مالی تروریسم و پولشویی، کسانی که در این اقدامات دست دارند را تشویق خواهد کرد از شفافیت معاملات خود کم کنند و باعث دلسردی بخش بانکی ایران برای نشان دادن شفافیت خواهد شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد