بلومبرگ: مقامات نفتی ایران و عربستان دیدار کردند

بلومبرگ: مقامات نفتی ایران و عربستان دیدار کردند
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بلومبرگ اعلام کرد مقامات ایران و عربستان پیش از برگزاری نشست نفتی الجزایر که قرار است هفته آینده برگزار شود، روز پنج شنبه اول مهر ماه در وین با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

بلومبرگ از قول دو منبع آگاه خود نوشته است: مقامات ایرانی و عربستانی در دومین روز از مذاکرات آماده‌سازی برای مذاکرات هفته آینده در الجزایر، در مقر اوپک در وین با یکدیگر دیدار کرده‌اند. یکی از این منابع که نخواسته نامش فاش شود گفته دو کشور هنوز به توافق نرسیده اند. رقابت این دو کشور اوایل امسال مانع از دستیابی به توافقی بر سر فریز نفتی شد.

براساس این گزارش، مذاکرات دوجانبه و کم‌سابقه مابین ایران و عربستان سعودی نشان می‌دهد که تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق در نشست الجزایر همچنان در جریان است.

نگرانی‌ها از اینکه نشست الجزایر نتیجه جدی‌ای در پی نداشته باشد موجب شده تا قیمت نفت در ماه جاری کاهش یابد. ۲۱ نفر از ۲۳ تحلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده‌اند که توافقی در نشست هفته آینده الجزایر به دست نخواهد آمد.

ایران در نشست فروردین‌ ماه دوحه که با هدف رسیدن به یک توافق برای ثابت نگاه‌ داشتن تولید نفت برگزار شد شرکت نکرد و همین موضوع عاملی شد تا عملا نشست موسوم به «طرح فریز نفتی» با شکست مواجه شود.

ایران پیش از این گفته بود تا میزان تولید و صادرات نفت خود را به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها افزایش ندهد حاضر نیست افزایش سطح تولید و صادرات نفت خود را متوقف کند. در حال حاضر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرده که تولید نفت این کشور از مرز ۳/۸ میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

جیمی وبستر، تحلیلگر مرکز سیاست های جهانی انرژی گفته است: با توجه به اینکه ایران تولید خود را به نزدیکی سطح قبل از تحریم‌ها رسانده، شانس توافق در نشست الجزایر بالاتر از هر زمان دیگری در طی دو سال گذشته است.

در همین حال خبرگزازی رویترز به نقل از «سه منبع آگاه» اعلام کرده است که عربستان سعودی پیشنهاد کرده در صورت توافق ایران با ثابت نگاه داشتن میزان تولید نفت خود تا پایان سال، ریاض هم حاضر به کاهش تولید خواهد بود.

اجلاس کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک قرار است روز ۲۸ سپتامبر (هفتم مهرماه) در الجزایر و با هدف تثبیت بازار جهانی نفت برگزار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: صادرات نفت ایران به کره جنوبی ۲ برابر شد

تولید نفت خام ایران از سه میلیون و هشتصدهزار بشکه در روز گذشت

صادرات نفت ایران برغم تحریم‌های آمریکا به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسید