ترکیه؛ آزادی ۹۳ هزار زندانی عادی برای حبس مظنونان کودتای نافرجام

ترکیه؛ آزادی ۹۳ هزار زندانی عادی برای حبس مظنونان کودتای نافرجام
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت ترکیه روز چهارشنبه اولین گروه از زندانیان عادی با جرایم سبک را بطور مشروط آزاد کرد.

آگهی

دولت ترکیه روز چهارشنبه اولین گروه از زندانیان عادی با جرایم سبک را بطور مشروط آزاد کرد. وزیر دادگستری ترکیه گفته است که ۹۳ هزار زندانی عادی آزاد می شوند (آمار قبلی از ۳۸ هزار نفر) تا فضای کافی برای دهها هزار مظنون کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه (۱۵ ژوئیه) این کشور باز شود.

وزیر دادگستری می گوید در تمام زندان های کشور تنها برای ۵۶۵ نفر جا وجود دارد.

دهها تن از بستگان این زندانیان که بتدریج آزاد می شوند در خارج از زندان فوق امنیتی ترکیه در ۸۰ کیلومتری غرب استانبول منتظر آزادی نزدیکانشان بودند.

یکی از زندانیان آزاد شده می گوید: «ما خیلی خوشحالیم. به آغوش خانوادهایمان بازگشته ام. این خانواده های ما بودند که تنبیه شدند. صادقانه بگویم ما بخاطر خانواده هایمان آزاد شدیم نه بخاطر خودمان.»

مادر بزرگ ۶۰ ساله یکی از زندانیان که در پشت در این زندان منتظر آزادی نوه اش بود می گوید: «اگر او را ببینم که آزاد شده، دیگر برایم مهم نیست که زنده بمانم یا بمیرم. می فهمید؟ دیگر برایم زنده ماندن یا مردن مهم نیست. او پدر نداشت، من بزرگش کردم.»

در اقدامی دیگر دولت ترکیه ۱۱ کماندویی را که متهم اند شب کوتا در صدد ربودن رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بودند برای محاکمه به دادگاهی در شهر مرمره برده شدند.

در ویدئوی منتشر شده از حمله کودتاچیان به شبکه دولتی تی آرتی در آنکارا، نظامیانی دیده می شود که این شبکه را به کنترل خود در می آورند. در این ویدئو یکی از افسران ابتدا می خواهد با پوشیدن لباس غیر نظامی اطلاعیه کودتاچیان را بخواند اما بعد تصمیم گرفتند که مجری این شبکه این وظیفه را انجام دهد.

نخست وزیر ترکیه در تازه ترین سخنانش گفته است که ۴۲۶۲ شرکت و موسسه به دلیل ارتباط با فتح الله گولن روحانی مخالف دولت ترکیه و متهم به رهبری کودتا، بعد از کودتای نافرجام تعطیل شده اند.

در شب کودتا، دست کم ۲۴۰ نفر که بیشترشان غیر نظامی بودند کشته و بیش از ۲ هزار نفر زخمی شدند. پس از شکست کودتا دولت دهها هزار نفر را در ارتباط با کودتا دستگیر یا از کار برکنار کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره فیلم آنتالیا در ترکیه در پی جنجال بر سر «سانسور» یک اثر مستند لغو شد

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

سیل در آنتالیای ترکیه دستکم یک قربانی گرفت