مایکل فلپس، شناگر اسطوره ای و پرافتخارترین ورزشکار تاریخ مسابقات المپیک

مایکل فلپس، شناگر اسطوره ای و پرافتخارترین ورزشکار تاریخ مسابقات المپیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مایکل فلپس، شناگر آمریکایی در ۳۰ ماه ژوئن سال ۱۹۸۵ در بالتیمورا در ایالت مریلند بدنیا آمد.

آگهی

مایکل فلپس، شناگر آمریکایی در ۳۰ ماه ژوئن سال ۱۹۸۵ در بالتیمورا در ایالت مریلند بدنیا آمد. او که فرزند سوم خانواده بود با اختلال بیش فعالی دست و پنجه نرم می کرد و شنا کردن را از هفت سالگی شروع کرد.

پدر و مادر او در سال ۱۹۹۴ و زمانی که مایکل ۹ سال داشت از هم جدا شدند. پس از آن ، مایکل تحت سرپرستی مادرش، دبورا سو فلپس که مدیر مدرسه بود قرار گرفت. او با مادرش رابطه خوب و صمیمی داشت و مادرش اولین حامی او بود.

در سن ۱۰ سالگی، و در میان هم سن و سالهایش برای نخستین بار در شنا رکورد شکنی کرد. سپس با باب بومن، مربی افسانه ای که هنوز مربی اوست مشغول تمرین در باشگاه ورزش های آبی بالتیمور شمالی شد.

مایکل در سال ۲۰۰۰ پس از پیروزی در مسابقات کشوری به عضویت تیم المپیک درآمد. به این ترتیب در بازی های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی شرکت کرد. او که آن موقع بیشتر از ۱۵ سال نداشت، جوان ترین شناگر تیم المپیک آمریکا در ۶۸ سال گذشته محسوب می شد. در این رقابتها او هیچ مدالی کسب نکرد، اما در مسابقات بین المللی ای که بعد از آن شرکت کرد، مدالهای زیادی صید کرد.

مایکل فلپس با ۲۶ مدال المپیک، پرافتخارترین ورزشکار تاریخ این مسابقات است.

او در المپیک ۲۰۱۶ ریو، در رقابتهای شنای ۲۰۰ متر پروانه مردان، بازهم مدال طلا گرفت و تعداد مدالهای طلای مایکل در دوره های مختلف مسابقات المپیک به عدد ۲۲ رسید. به این ترتیب اوتوانست قدیمی ترین رکوردثبت شده برای کسب مدال طلا در مسابقات انفرادی تاریخ المپیک را بشکند، رکوردی که به ۲ هزار و ۱۶۸ سال پیش برمی گردد.

او در مجموع ۸۰ مدال در مسابقات بین المللی کسب کرده که ۶۵ مدال طلا، ۱۳ نقره ، ۳ برنز است. فلپس در رشته های شنای ۱۰۰ متر پروانه، ۲۰۰ متر پروانه، ۴۰۰ متر مختلط، دارای رکورد جهانی است.

فلپس فیزیک بدنی فوق العاده ای دارد که برای شنا ساخته شده است: ۱۹۳ سانتیمتر قد دارد. طول دو دست او در حالت باز ۲۰۳ سانتی متر است، سایز بزرگ کف پای او از دیگر ویژگی های فیزیکی بدنش است، سایز کفش او ۴۷ است. طول پاهایش نسبت به قدش کوتاه است. حجم ریه هایش دو برابر معمول است..

همه این پیروزی ها فلپس را از مشکلات قانونی دور نگه نداشته است: در سال ۲۰۰۴ فلپس به خاطر رانندگی در حالت مستی دستگیر شد و جرمش را قبول کرد. او به ۱۸ ماه حبس تعلیقی محکوم شد. در فوریه ۲۰۰۹ عکسی از فلپس در حال کشیدن ماری جوانا منتشر شد که باعث شد سه ماه از شرکت رقابت های شنا محروم شود. در سپتامبر ۲۰۱۴ دوباره به خاطر رانندگی در حالت مستی و رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز در بالتیمور دستگیر شد. فدراسیون شنای ایالات متحده او را شش ماه از شرکت در رقابت ها محروم کرد.

پس از المپیک ۲۰۱۲ فلپس از رقابت ها کنار کشید اما در آوریل ۲۰۱۴ قصد بازگشت خود به رقابتها را اعلام کرد و در پاسخ به منتقدانش چنین گفت: «برای خودم می جنگم. اگر آن قدر شما فکر می کنید موفق نشوم، اگر به نظر شما این موضوع لکه ننگی بر زندگی حرفه ای من است البته نظر شماست. اما من این کار را به خاطر خودم می کنم. من دوست دارم در استخر شنا باشم و دوست دارم در ورزش شنا باشم. بنابراین از کاری که می کنم لذت می برم.»

درالمپیک ۲۰۱۶ ریو فلپس پرچمدار کاروان ورزشی ایالات متحده در افتتاحیه بازیها بود. او را مردی تنها می نامند. در ماه مه گذشته فرزند او بومر رابرت فلپس به دنیا آمد. همسر او ملکه پیشین زیبایی کالیفرنیا، نیکول جانسون است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شناگر آمریکایی با فداکاری مربی‌اش از مرگ نجات یافت

زنده: نتایج، عکس ها و واکنش های مربوط به بازیهای المپیک ریو

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد