عفو بین‌ الملل: فشار بر فعالان زن در ایران بیشتر شده است

عفو بین‌ الملل: فشار بر فعالان زن در ایران بیشتر شده است
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان عفو بین‌ الملل در گزارش تازه ای که روز چهارشنبه بیستم مرداد ماه منتشر کرد از افزایش فشارها بر فعالان حقوق زنان در ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داده و از آن انتقاد کرده است.

به گزارش وب سایت عفو بین الملل، این سازمان از دور تازه‌‌ای از اقدامات مقام‌های امنیتی برای فشار بر کنشگران حقوق زنان در ایران خبر داده و گفته است ده ها تن از فعالان برابری جنسیتی از ژانویه ٢٠١٦ (دی ماه ١٣٩٤) تاکنون تحت بازجویی های طولانی سپاه پاسداران قرار گرفته و تهدید شده‌اند که اتهام‌های امنیتی به آنها وارد خواهد شد.

به نوشته بیانیه عفو بین الملل بیشتر زنانی که مورد بازجویی سپاه پاسداران ایران قرار گرفته اند عضو کمپینی بودند که سال گذشته برای افزایش حضور و نقش زنان در مجلس شورای اسلامی به راه افتاد.

در ادامه این بیانیه آمده است که فعالان زن در هنگام بازجویی بعضا با فحاشی های جنسی و تهمت هایی همچون تلاش برای «براندازی نظام» و «کمک به رسانه های مخالف با نظام» مواجه شده اند. همچنین این زنان در جلسات بازداشت، حق استفاده از وکلای خود را نداشتند در حالی که بر طبق ماده ٤٨ قانون اساسی فرد تحت بازجویی حق دارد از ساعات ابتدایی شروع بازجویی اش از حق داشتن وکیل بهره مند شود.

ماگدالنا مغربی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل در این رابطه گفته است: «این طرز برخورد مقامات ایران با فعالان صلح جوی حوزه زنان واقعا شرم آور است، این فعالان تنها به دنبال برابری حقوق زنان و مشارکت زنان در تصمیم گیری های سیاسی هستند در حالی که مقامات ایران آنها را دشمن حکومت خوانده اند.»

این مقام سازمان عفو بین‌ الملل افزوده است: «ما خواستار پایان دادن فوری به آزار، اذیت و ارعاب این فعالان هستیم.»


هما هودفر استاد بازنشسته دانشکده مردم‌ شناسی دانشگاه کونکوردیای شهر مونترال کانادا

ماگدالنا مغربی همچنین با اشاره به بازداشت هما هودفر پژوهشگر ایرانی – کانادایی گفته است که مقام‌های ایرانی آثار تحقیقاتی ارزشمند خانم هودفر در زمینه فعالیت‌ها و حقوق زنان در جوامع اسلامی را با جرائم امنیتی یکی می‌ دانند و این موضوع وحشتناک است. اعضای سازمان عفو بین الملل همچنین خواستار آزادی فوری و بی‌ قید‌ و شرط خانم هودفر شده اند.

هما هودفر استاد بازنشسته دانشکده مردم‌شناسی دانشگاه کونکوردیای شهر مونترال کانادا روز ۱۷ خرداد در تهران بازداشت شده است. پس از بازداشت خانم هودفر دادستان تهران گفت که دلیل بازداشت وی ورود به حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی بوده‌است.

قبلا نیز بیش از ١٧٠ استاد مطرح علوم انسانی از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت خانم هما هودفر خواستار آزادی فوری و اجازه بازگشت او به کانادا شده‌ بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود