ظریف: من به برجام نمره ۲۰ می دهم

ظریف: من به برجام نمره ۲۰ می دهم
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با دفاع از توافق اتمی ایران با کشورهای ١+٥ (برجام) گفته است به این توافق نمره ٢٠ می دهد، سردار نقدی فرمانده کل بسیج گفته است مذاکرات هسته‌ای نتیجه‌ نداشت و «پیش از توافق، بیشتر از ایران می‌ترسیدند.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) محمد جواد ظریف روز سه شنبه ١٩ مرداد ماه با بیان اینکه هیچ معاهده‌ای را در دنیا پیدا نخواهید کرد که همه طرف‌ها، مفاد آن را اجرا کرده باشند، گفت: «از هر کسی که در دنیا سوال شود توافق برجام به نفع کیست؟ هیچکس به شما نخواهد گفت که توافق برجام علیه جمهوری اسلامی است.»

آقای ظریف با اعلام اینکه نمره آمریکا در اجرای برجام خوب نیست افزود: با این حال ما «به غربی‌ها نشان دادیم، هیچ وقت نباید یک ایرانی را تهدید کرد. از این جهت بنده به برجام نمره ۲۰ می‌دهم.»

وزیر امور خارجه ایران در مورد میزان بهره‌مندی طرف ایرانی از توافق هسته‌ای گفت: «هیچ توافقی در دنیا صد در صد در راستای تامین منافع یک طرف تحقق نیافته است، مگر اینکه شما معاهده‌ای به منظور تسلیم با طرف مقابل امضا کنید. حصول یک توافق در بهترین شرایط ۵۵- ۴۵، ۶۰- ۴۰ یا ۵۰ – ۵۰ به سود طرفین خواهد بود.»

ظریف ادامه داد: «یک توافق دارای نقاطی بوده که، ممکن است به نفع طرف مقابل باشد، مخصوصا توافقی که جمهوری اسلامی ایران یک طرف آن بوده و ۶ کشور بزرگ دنیا با قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت در طرف دیگر آن قرار دارند.»


سردار نقدی فرمانده کل بسیج گفته است مذاکرات هسته‌ای نتیجه‌ نداشت و پیش از توافق، بیشتر از ایران می‌ترسیدند

وزیر امور خارجه ایران در حالی به دفاع از برجام پرداخته است که منتقدان دولت می گویند این توافق هیچ دستاوردی نداشته است. در همین راستا امروز سه شنبه محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: «کسانی که دیروز مذاکره با غرب را نتیجه بخش می‌دانستند و می‌گفتند رفتار آمریکا با ما عوض خواهد شد امروز ناراضی هستند و می‌گویند این مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است.»

نقدی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه پیش از مذاکرات از ایران ترس بیشتری داشتند، اظهار کرد: «اگر دیروز نوچه‌های آمریکا و غرب در منطقه به دلیل ترسی که داشتند محتاطانه با ایران برخورد می‌کردند امروز به خود جرات می‌دهند کشتار منا راه بیندازند و فحاشی کنند و فکر کنند که ما ضعیف شده‌ایم چرا که کشورهای سلطه‌گر قانون‌شان، قانون جنگل است و در چنین نظامی هر کس ضعیف باشد خورده می‌شود.»

از زمان توافق هسته ای ایران با شش کشور غربی، این توافق به یکی از موضوعات مورد مناقشه در ایران و آمریکا تبدیل شده است. در ایران مخالفان دولت به انتقاد از آن می پردازند و می گویند برجام هیچ دستاوردی نداشته است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در چندین نوبت به انتقاد از برجام پرداخته و گفته است تاکنون دولت اوباما متعهد به اجرای برجام نبوده است.

در آمریکا نیز توافق هسته‌ای با ایران یکی از محورهای سخنان تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری بوده است. در حالی که خانم هیلاری کلینتون از موافقان این توافق است اما دونالد ترامپ گفته است در صورت پیروزی در انتخابات اولویت اصلی‌اش لغو این توافق است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود