عربستان سعودی و کویت از ایران به‌دلیل 'تجاوز به حریم دریایی خود' به سازمان ملل شکایت کردند

عربستان سعودی و کویت از ایران به‌دلیل 'تجاوز به حریم دریایی خود' به سازمان ملل شکایت کردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عبدالله‌ معلمی، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که این کشور و کویت شکایت‌های مشابهی را علیه «تجاوزهای ایران به آب‌های مشترک میان عربستان و کویت» نزد سازمان ملل ثبت کرده اند.

به گزارش شرق الاوسط، آقای معلمی افزود که ممکن است درخواست دیگری هم برای مداخله سازمان ملل به منظور خاتمه دادن به این تجاوزات صورت گیرد. به گزارش این رسانه فرامنطقه‌ای، نماینده پادشاهی سعودی در دفتر سازمان ملل در توضیح این شکایات گفت: «در نامه‌های عربستان و کویت که به بان کی‌مون نقدیم شده، از تهدیدات ایران به نقض حاکمیت این دو کشور و همچنین صلح و امنیت منطقه شکایت شده است.» وی بهره‌برداری از «منابع طبیعی آب‌های این منطقه» را حق این دو کشور خواند.

روابط نه چندان گرم ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و به ویژه عربستان در ماه‌های گذشته تیره‌تر شده است. عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی هفته پیش و در مصاحبه با یورونیوز، ایران را به «۳۵ سال تجاوز علیه پادشاهی سعودی و متحدانش» متهم کرد.

آقای معلمی در گفت‌وگو با شرق الاوسط تاکید کرده که این نخستین بار نیست که عربستان و کویت از عملکرد نیروهای دریایی ایران نزد سازمان ملل شکایت می‌کنند. وی قایق‌های نظامی ایران را به نقض حاکمیت این دو کشور متهم کرد. وی با اشاره به ماهیت «صرفا هشدار دهنده این شکایات» افزود: «در حال حاضر درباره این تهدیدها فقط به سازمان ملل اطلاع دادیم و به هیچ وجه درخواستی را برای اتخاذ موازینی خاص نکردیم، اما ممکن است که بعدا از سازمان ملل متحد درخواست مداخله کنیم.»

#Saudi & #Kuwait complain to UN</a> over <a href="https://twitter.com/hashtag/Iran?src=hash">#Iran</a> maritime assault: <a href="https://t.co/mO6w2OIk5W">https://t.co/mO6w2OIk5W</a> | <a href="https://twitter.com/ksamissionun">ksamissionunpic.twitter.com/53kw5FHntQ

— Arabian Veritas (@ArabianVeritas) July 28, 2016

به گزارش شرق الاوسط، بر اساس محتویات این نامه، روز دوم آوریل [سال۲۰۱۶] یک کشتی ایرانی و دوقایق پرسرعت این کشور که در آن «افراد مسلح حضور داشته اند» با حضور در آب‌های این منطقه پرچم ایران را برافراشته اند. در یک مورد دیگر، روز بیست‌ویکم آوریل، رفتاری مشابه از سوی یک کشتی با نام «هندیجان ۱۴۰۱» صورت گرفته است.

روز سه‌شنبه، ایران اعلام کرد که یک فروند کشتی اماراتی که با پرچم پاناما در آب‌های خلیج فارس در حال حرکت بود را به دلیل آنچه «استفاده نکردن از نام بین المللی خلیج فارس» توصیف شده، توقیف کرده است. سایت اماراتی ارم نیوز این خبر را تکذیب کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه؛ ایران سفیر روسیه را احضار کرد

کره شمالی از آزمایش کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» خبر داد