جوان آلمانی ایرانی‌تبار به اتهام ارتکاب جنایت جنگی به دو سال زندان محکوم شد

جوان آلمانی ایرانی‌تبار به اتهام ارتکاب جنایت جنگی به دو سال زندان محکوم شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک دادگاه کیفری در شهر فرانکفورت، یک شهروند آلمانی ایرانی‌تبار را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در سوریه به دو سال زندان محکوم کرد.

آریا لاجوردی ۲۱ ساله، متهم است در بهار سال ۲۰۱۴ در سوریه همراه با دو جنگجوی دیگر، با سر بریده و به نیزه کشیده شده دو سرباز ارتش سوریه عکس گرفته است. این تصویر در فیسبوک منتشر شد. پلیس آلمان وی را در اکتبر سال ۲۰۱۵ بازداشت کرد و روند رسیدگی به اتهامات او در ماه مه سال ۲۰۱۶ آغاز شد.

براساس حکم دادگاه، آقای لاجوردی پیش از پیوستن به یک گروه اسلام‌گرای افراطی در سوریه در سال ۲۰۱۴، عقاید و باورهای افراطگرایانه پیدا کرده بود. وی در زمان ورود به سوریه به گروهی پیوست که یک شهروند آلمانی (احتمالا ترک‌تبار) با نام ودعت (و) در آن حضور داشت. این گروه بین ماه‌های آوریل و مه سال ۲۰۱۴ دو سرباز ارتش سوریه را در شهر بنش در استان ادلب کشتند و متعاقبا سر آن‌ دو را بریدند. همقطاران آریا لاجوردی، متهم این پرونده، سه عکس از وی با دو سر بریده به نیزه کشیده شده، گرفتند. دادگاه در حکم خود، این حرکت را تلاشی برای تحقیر دو قربانی توصیف کرده است؛ قربانیانی که به نظر افراطگرایان، «کافر» بوده اند.

German militant jailed for posing with severed heads in #Syriahttps://t.co/vWTSM14SPh

— The Straits Times (@STcom) July 12, 2016

ودعت (و) عکس‌ها را در فیسبوک منتشر می‌کند. پلیس همین عکس‌ها را در یک کامپیوتر در آلمان و در حافظه تلفن همراه مادر متهم هم پیدا کرده است. آریا لاجوردی در جریان دادگاه با دفاع از خود گفته است که هرگز نمی‌خواسته کارش به این مرحله برسد و تصور نمی‌کرده که عکس‌ها در فضای مجازی منتشر شوند.

این محاکمه، نخستین مورد رسیدگی حقوقی به اتهامات اسلام‌گرایان افراطی به اتهام ارتکاب جرایم در جریان جنگ‌های سوریه و عراق است. ۳۰ پرونده اعضای سابق گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا در دادسراهای آلمان مفتوح است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟

بزرگترین گور دسته‌جمعی متعلق به قربانیان طاعون سیاه در اروپا با بقایای ۱۰۰۰ نفر کشف شد

اعتصاب‌های گسترده در آلمان در پروازها و حرکت قطارها اختلال ایجاد کرد