نکات کلیدیِ گزارش سر جان چیلکات درباره حمله به عراق

نکات کلیدیِ گزارش سر جان چیلکات درباره حمله به عراق
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در ۲۰ مارس سال ۲۰۰۳ میلادی سربازان بریتانیایی در چهارچوب ائتلافی به رهبری ایالات متحده آمریکا به عراق حمله کرده و در یک حمله و اشغال تمام عیار یک کشور مستقل شرکت…

آگهی

در ۲۰ مارس سال ۲۰۰۳ میلادی سربازان بریتانیایی در چهارچوب ائتلافی به رهبری ایالات متحده آمریکا به عراق حمله کرده و در یک حمله و اشغال تمام عیار یک کشور مستقل شرکت کردند.

سیزده سال بعد گزارش هیات تحقیق درباره مشارکت نظامی بریتانیا در جنگ عراق، این حمله زودهنگام را محکوم می کند.

جان چیلکات، رئیس هیات تحقیق روز چهارشنبه گفت: «این تحقیق در این باره نیست که آیا این اقدام نظامی قانونی بوده است یا خیر. برعکس، جمع بندی ما این بوده که تصمیم گیری درباره اقدام نظامی بریتانیا قانونی بوده و در شرایطی دور از رضایت اتخاذ شده است.»

در سال ۲۰۰۲ میلادی کشور عراق هنوز به دلیل حمله صدام حسین به کویت، گرفتار تحریم های سازمان ملل بود و بازرسان در تلاش بودند تا مشخص کنند آیا این کشور دارای سلاح های کشتار جمعی یا شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای هست یا خیر.

مدت یازده سال بود که صدام حسین درقبال سازمان ملل بازی موش و گربه را اجرا می کرد و استفاده از سلاح های کشتار جمعی علیه کردها در حلبچه در سال ۱۹۸۸ میلادی نیز نگرانی های بین المللی را درباره اقدامات بعدی صدام حسین افزایش داده بود.

در چنین زمانی بریتانیا سیاست خویشتن داری صلح آمیز را به کناری گذاشت و در کنار جرج بوش و سیاستهای تهاجمی او قرار گرفت.

تونی بلر، نخست وزیر وقت بریتانیا گفت: «تهدیدات صدام حسین و سلاح های کشتار جمعی، شیمیایی، بیولوژیکی و قابلیت بالقوه تولید سلاح های هسته ای یک تهدید واقعی است. به همین دلیل هدف ما از گفتگوی امروز، اتخاذ یک استراتژی مناسب برای برخورد با آن است. زیرا باید در این زمینه اقدام کرد.»

چند روز پس از آن نیز نخست وزیر بریتانیا در مجلس عوام کشورش یک بار دیگر از این تهدید بالقوه سخن گفت و به پرونده ای ۵۰ صفحه ای از اسناد این تهدید استناد کرد.

او گفت: «بر اساس این مدارک، عراق سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی دارد و صدام حسین به تولید آنها ادامه می دهد. او برنامه های نظامی برای استفاده از سلاحهای شیمیایی و بیولوژیکی دارد؛ سلاح هایی که در عرض ۴۵ دقیقه فعال می شوند.»

جان چیلکات در گزارش خود می گوید: «قضاوتها درباره توانایی های عراق که در این بیانیه و در پرونده ای که در همان روز منتشر شد به آنها استناد گردید، با درجه ای از یقین مطرح شدند که قابل توجیه نیستند.»

با این وجود بریتانیا درگیر این مداخله نظامی شد. درحالیکه بر اساس گزارش آقای چیلکات، در مارس سال ۲۰۰۳ میلادی هیچ تهدید قریب الوقوعی از سوی صدام حسین وجود نداشت.

بخش دیگر گزارش سر چیلکات به قابلیتهای نیروهای بریتانیایی اشاره دارد. بریتانیا در سال ۲۰۰۳ میلادی مسئولیت اداره ۴ استان در جنوب شرق عراق را بر عهده گرفت. درحالیکه قابلیت کافی برای تامین امنیت این مناطق را نداشت.

سر جان چیلکات می افزاید: «دولت بریتانیا به اندازه کافی خود را برای این ماموریت آماده نکرده بود؛ نه برای ایجاد ثبات در عراق و نه برای اداره و بازسازی آن.»

به این ترتیب، طی شش سالی که نیروهای بریتانیا در عراق حضور داشتند، تا ژوئیه سال ۲۰۰۹ میلادی، ۱۷۹ سرباز بریتانیایی و دست کم ۱۵۰ هزار عراقی کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دوچرخه‌های برقی بی‌زنجیر و بی‌صدا؛ سواره نظام جدید ارتش بریتانیا با الهام از جنگ اوکراین

جنگ اوکراین؛ لندن نزدیک به ۳ میلیارد پوند برای تقویت ذخایر نظامی خود هزینه می‌کند

ریشی سوناک: امیدواریم پس از حملات ما، حوثی‌ها از اقدامات خود عقب‌نشینی کنند