جان کری: حضور ایران در عراق مفید بوده است

جان کری: حضور ایران در عراق مفید بوده است
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت حضور جمهوری اسلامی در عراق از جهاتی مفید بوده است.

به گزارش «سی‌ ان‌ ان» جان کری روز سه شنبه (هشتم تیر) در یک سخنرانی در جشنواره‌ای در آسپن گفت که مشخص است که حضور ایران در عراق برای نبرد با داعش است و این موضوع منفعتی مشترک بین دو کشور به شمار می‌رود.

وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «در رابطه با ایران، ما با چالش‌هایی مواجه هستیم و همه این موضوع را می‌دانند و ما مشغول کار روی این چالش‌ها هستیم، اما می‌توانم به شما بگویم که ایران در عراق از برخی جهات به اهداف ما کمک کرده و آنها توجه خود را بر داعش متمرکز کرده‌اند و به این ترتیب ما در واقع علایق مشترکی داریم.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به تماس‌های مستقیمی که با همتای ایرانی‌اش در این مدت داشته عنوان داشت که اکنون وی و محمد جواد ظریف می توانند راحت‌تر بحران‌های بین المللی را حل کرده و بصورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند.

آقای کری در پاسخ به پرسشی در مورد دلایل صدور مجوز برای فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران نیز گفت وقتی ایران می‌تواند ایرباس بخرد منع فروش بوئینگ به معنی جلوگیری از نفعی است که به آمریکا می‌رسد بدون آنکه بتوان هیچ تاثیری بر آنچه ایران می‌خرد گذاشت.

وی با بیان اینکه مسائل سیاست خارجی را اگر سیاه و سفید ببینید معمولا دچار اشتباه می‌شوید گفت: دولت آقای اوباما در نظر دارد زمینه‌ای را برای روابط خوب در آینده با ایران فراهم کند.

پیش از کری، برنت مک گورک فرستاده ویژه آمریکا در امر مبارزه با داعش نیز گفته بود که نیروهای دواطلب عراقی در امر مبارزه با داعش – که گفته می شود از سوی ایران حمایت می‌شوند- در این امر بسیار مفید بوده اند.

جمهوری اسلامی می‌گوید که همکاری نظامی این کشور با دولت‌های عراق و سوریه صرفا مستشاری است. ماه گذشته و در پی انتقاد عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان از حضور سپاه قدس و قاسم سلیمانی در عراق، وزارت امور خارجه ایران و شماری از شخصیت‌های سیاسی عراقی گفتند که نیروهای ایرانی به درخواست بغداد در این کشور حضور دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی

وزیر دفاع آمریکا: شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران توانمندی فراوانی دارند، من بیشترش را دارم

رمزگشایی از چالش بایدن در پاسخ قاطع به کشته شدن سربازان؛ آمریکا نسبت به آغاز جنگ با ایران محتاط است