کاهش ۳۸ درصدی تولید تریاک در سال ۲۰۱۵ عرضه هروئین به بازار کم نخواهد شد

کاهش ۳۸ درصدی تولید تریاک در سال ۲۰۱۵ عرضه هروئین به بازار کم نخواهد شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با وجود کاهش ۳۸ درصدی تولید تریاک در سال ۲۰۱۵، عرضه هروئین در بازارهای جهانی کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، پنجشنبه گزارش سالیانه خود درباره بازار مواد مخدر را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تولید تریاک در سال ۲۰۱۵ نسبت به یک سال پیش از آن، ۳۸ درصد کاهش یافته و از ۷۷۳۰ تن به ۴۷۷۰ تن رسیده است. با این وجود، این نهاد تخصصی وابسته به سازمان ملل در گزارش خود تاکید می‌کند که تولید تریاک در سال ۲۰۱۴ به بالاترین حد خود از دهه ۳۰ میلادی رسیده بود. افزایش بی‌سابقه تولید تریاک در افغانستان، مصرف هروئین در آسیا اروپا و آمریکا را به شدت افزایش داده است.

عامل اصلی کاهش تولید تریاک در سال گذشته، شرایط نامساعد کشت خشخاش در افغانستان بوده است؛ کشوری که منبع تولید ۸۵ درصد تریاک جهان است.

با وجود کاهش چشمگیر تولید تریاک در سال ۲۰۱۵، بازار بین‌المللی مواد مخدر و به‌ویژه هروئین در سال‌های پیش رو با کمبود مواجه نخواهد شد. علت این امر هم افزایش بی‌سابقه تولید در سال‌های گذشته و «پر بودن انبارهای» قاچاقچیان مواد مخدر عنوان شده است.

دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، نسبت به کاهش عرضه مواد افیونی و به‌ویژه هروئین در آینده نزدیک خوش‌بین نیست. آنگلا می، مسئول بخش تحقیقات این نهاد ملل متحد و از نگارندگان گزارش سالانه می‌گوید: «هیچ دلیلی برای آن‌که فکر کنیم تولید هروئین در افغانستان در آینده کاهش پیدا کند، وجود ندارد.» با این حال،‌ زمین‌های زیر کشت خشخاش از ۲۲۴هزار هکتار در سال ۲۰۱۴ به ۱۸۳ هزار هکتار در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

UNODC Dep Chief: #WorldDrugReport highlights linkages/impacts btwn drugs & #sustainable dev – https://t.co/TziONJvuZepic.twitter.com/6vGIVgLrjZ

— UNODC (@UNODC) 23 juin 2016

قربانیان پرشمار مصرف هروئين در آمریکا

مطابق گزارش سازمان ملل، افزایش عرضه هروئین در بازارهای آمریکا، قیمت این ماده مخدر را کاهش داده و باعث افزایش کم‌سابقه آمار مرگ و میر بر اثر بیش‌مصرفی (اوردوز) شده است. در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۴، ده هزار و هشتصد نفر جان خود را پس از استفاده بیش از حد هروئین از دست داده اند؛ رقمی که در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

سازمان ملل همچنین با استناد به آمار کشف هروئین در مرزهای ایتالیا و فرانسه، نگرانی خود را از گسترش چشمگیر تجارت این ماده مخدر اعلام کرد. در میان ۲۹ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در جهان، ۱۷ میلیون نفر به تریاک و مشتقات آن، هروئین و مورفین اعتیاد دارند.

بیشترین میزان کشف وضبط مواد مخدر جهان در ایران

بنا به گزارش سالانه سازمان ملل، بیشترین میزان کشف مواد مخدر جهان در سال ۲۰۱۴ در ایران انجام شده که ناظر بر ۷۵ درصد تریاک،‌ ۶۱ درصد مورفین و ۱۷ درصد هروئین تولید شده در جهان است. با وجود در دسترس بودن تریاک و مشتقات آن در بازار ایران، دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر ملل متحد افزایش شیوع مصرف متافتامین در میان شهروندان این کشور را نگران کننده توصیف کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئویی از ویرانی کامل ۶ روستا در زمین لرزه هرات افغانستان

سازمان ملل: قاچاق ماده مخدر «شیشه» در افغانستان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است

افغانستان از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان مواد مخدر جهان؛ آیا طالبان تولید تریاک را به صفر می‌رساند؟