طالبان افغانستان دست‌کم ۱۶ گروگان را به قتل رساند

طالبان افغانستان دست‌کم ۱۶ گروگان را به قتل رساند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مردان مسلح وابسته به طالبان افغانستان، سه‌شنبه ۱۱جوزا/خرداد، ۱۶ مسافر ربوده شده چند اتوبوس و مینی‌بوس را در نزدیکی شهر قندوز به قتل رساندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های محلی، جنگجویانی که گفته می‌شود عضو طالبان هستند، بامداد سه‌شنبه چند اتوبوس و مینی‌بوس را با ده‌ها سرنشین در خارج از شهر قندوز، مرکز ولایت قندوز، ربودند. در مورد شمار دقیق مسافران – که به نظر می‌رسد از کارمندان دولت افغانستان هستند- و تعداد قربانیان گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده است؛ شیرعزیز کماوال، یک فرمانده پلیس محلی درباره این حمله گفت: «طالبان سه یا چهار اتوبوس و مینی‌بوس را متوقف و سرنشینان آن‌ها را پیاده کردند. [مردان مسلح] پس از بررسی مدارک شناسایی، ۱۷ نفر را کشته و تعدادی را آزاد کردند و هنوز شماری گروگان در اختیار دارند.»

با این حال سیدمحمود دانش، سخنگوی والی قندوز گفته است که ۱۶ نفر از مسافران کشته شده اند و سی نفر در اختیار مردان مسلح قرار دارند.

در حالی که طالبان هنوز مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، شاهدان محلی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که شورشیان در یکی از مساجد منطقه، یک دادگاه اسلامی برای تشخیص اینکه آیا گروگان‌ها به شکلی با دولت مرتبط هستند یا نه، تشکیل دادند. شیرعزیز کماوال می‌گوید: «هیچکدام از مسافران لباس نیروهای پلیس را برتن نداشته اما ممکن است گروهی از آنان در گذشته عضو نیروهای امنیتی بوده باشند.»

#Taliban militants killed at least 16 people and kidnapped dozens (over 30) of others after pulling them off buses in northern #Afghanistan

— Mustafa Bağ (@mustafa__bag) May 31, 2016

از زمان مرگ ملا اختر منصور و تعیین ملا هبت‌الله آخندزاده به ریاست طالبان افغانستان در هفته گذشته، این مرگبارترین حمله طالبان به شمار می‌رود.

ولایت قندوز در شمال افغانستان در ماه‌های اخبر بسیار ناآرام بوده است. گروه طالبان در نخستین روزهای پاییز سال گذشته، برای چند روز موفق به اشغال شهر قندوز، مرکز این ولایت شد. همزمان با آغاز عملیات بهاری طالبان، نیروهای دولتی توانستند پس از چند روز درگیری شدید در ۲۸ حمل/فروردین، جنگجویان طالبان را از اطراف شهر قندوز به عقب برانند.

تشدید حملات و به قتل رساندن شهروندانی که به شکلی به دولت افغانستان وابسته‌ اند، می‌تواند نشانگر ادامه مشی ستیزه‌جویانه طالبان تحت زعامت رهبر جدید باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد