یک هیات ایرانی برای دور دوم مذاکره درباره حج به عربستان می‌رود

یک هیات ایرانی برای دور دوم مذاکره درباره حج به عربستان می‌رود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رئیس سازمان حج و اوقاف و زیارت ایران ابراز امیدواری کرد که با توجه به دگرگونی‌های اخیر وزارت حج عربستان، مشکل اعزام زائران ایرانی برای حج امسال برطرف شود.

به گزارش ایرنا، سعید اوحدی روز سه شنبه، ۴ خرداد اعلام کرد یک هیات ایرانی با دعوت رسمی وزارت حج عربستان برای دور دوم مذاکرات به این کشورمی‌رود. وی در عین حال تاکید کرده است که این مذاکرات آخرین فرصت برای حل مشکل حج امسال است.

دور نخست مذاکرات تهران و ریاض برای حج سال ۱۳۹۵ در ۲۶ فروردین برگزار شد. مقام‌های ایران و سعودی پس از این مذاکرات یکدیگر را به کارشکنی و ایجاد مانع برای اعزام حجاج ایرانی متهم کردند. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود دو هفته پیش گفته بود:«شرایط برای انجام حج تمتع آماده نیست؛ زمان را از دست داده ایم؛ ما درحد توان تلاش کردیم اما کارشکنی ازسوی سعودی‌ها است.»

یک هیات ایرانی برای دور دوم مذاکره درباره #حج به #عربستان می‌رود https://t.co/WEQVVtkbrLpic.twitter.com/hT4CbpnJld

— euronews فارسی (@euronews_pe) 24 mai 2016

گروهی از مراجع تقلید و روحانیون ایرانی با محکوم کردن عملکرد عربستان، خواستار عکس‌العمل شدید دولت ایران شدند و تلویحا از انجام نشدن حج در شرایط فعلی حمایت کردند.

قرار است دور جدید مذاکرات میان ایران و عربستان روز چهارشنبه (۵ خرداد) آغاز شود.

در جریان مراسم حج سال گذشته، دست‌کم هزار تن از حجاج از کشورهای مختلف بر اثر ازدحام در زمان اجرای مناسک جان خود را از دست دادند. بیش از ۴۰۰ تن از قربانیان، ایرانی بودند. وقوع این حادثه مرگبار باعث شد تا لحن مقامات ایرانی و سعودی نسبت به یکدیگر به نحو کم‌سابقه‌ای تند شود.

اعزام حجاج ایرانی پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ در چند نوبت مختل شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی از آزمایش کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» خبر داد

چگونه روابط ایران و اسرائیل بر ژئوپلیتیک خاورمیانه سایه افکنده است؟

حمله احتمالی به ایران چه خطراتی برای اسرائیل خواهد داشت؟