ایران خانواده محصلان پناهجو را اخراج نمی‌کند

ایران خانواده محصلان پناهجو را اخراج نمی‌کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت ‌کشور اعلام کرد در صورت برخورد نیروی انتظامی با مهاجران و پناهندگان، آنها با نشان دادن معرفی نامه تحصیلی فرزندانشان و با اعلام اینکه فرزندشان در مدرسه مشغول به تحصیل هستند، قطعا نباید اخراج شوند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، احمد محمدی‌فر، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت ‌کشور ایران درباره حق ادامه تحصیل مهاجران غیرقانونی گفت: «در حال حاضر یکی از مواردی که در هماهنگی بین دستگاه‌ها مطرح شده، این است که مهاجران و پناهندگانی که فرزندان خود را در مدرسه ثبت نام می‌کنند، از اخراج از کشور مصون هستند.»

سال گذشته رهبر جمهوری اسلامی ایران به موسسات آموزشی دستور داد تا تمام کودکان افغان ساکن ایران، حتی کودکانی که مهاجر غیرقانونی محسوب می‌شوند را در مدارس پذیرش کنند.

سفیر افغانستان: 300هزار دانش آموز افغان در ایران تحصیل می کنند #دانشگاه#سایرhttp://t.co/vstz61WFLE

— سرخط خبرها (@IRNAHeadLine) 10 octobre 2015

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت ‌کشور گفته است که حتی برای ادامه تحصیل دانشگاهی و ثبت‌ نام در موسسات آموزش عالی، تسهیلاتی برای پناهجویان و مهاجران در نظر گرفته شده است. این سخنان درحالی مطرح می‌شود که سازمان سنجش ایران روز بیست و پنجم اردیبهشت لیست رشته‌های ممنوع برای تحصیلات تکمیلی اتباع خارجی و همچنین مناطقی را که این افراد اجازه سکونت در آن‌ها را ندارند، منتشر کرد.

مقام‌های ایران می‌گویند حدود سه میلیون مهاجر افغانستانی در این کشور زندگی می‌کنند. بسیاری از این مهاجران و پناهجویان فاقد اسناد اقامت قانونی هستند.

جامعه مهاجران افغان در دهه‌های گذشته عمدتا در حاشیه شهرهای بزرگ ایران متمرکز شده است. به نظر می‌رسد همزمان با اوج‌گیری بحران‌های جدید در خاورمیانه و به ویژه خط مشی ایران در جنگ داخلی سوریه و حضور همزمان نظامیان و شبه نظامیان ایرانی و افغان در یک جبهه واحد، مقام‌های ایرانی توجه بیشتری به مساله ادغام مهاجران افغان در جامعه خود می‌کنند. مجلس شورای اسلامی ماه گذشته قانونی را برای اعطای تابعیت به خانواده اتباع خارجی که در جنگ ایران و عراق یا پس از آن کشته شده اند، تصویب کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود