گزارشگران بدون مرز: روحانی نباید در برابر محکومیت نرگس محمدی سکوت کند

گزارشگران بدون مرز: روحانی نباید در برابر محکومیت نرگس محمدی سکوت کند
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است در بیانیه‌ای حکم دادگاه علیه نرگس محمدی، فعال حقوق بشر را محکوم کرد و آن را انتقام از جامعه مدنی ایران دانست.

به گزارش وب‌سایت گزارشگران بدون مرز، این سازمان همچنین اعلام کرده است که دادگاه خانم نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران، متاثر از اقدام‌های غیر قانونی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

کریستف دولوار، دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در این خصوص گفته است: «نرگس محمدی قهرمان آزادی اطلاع‌رسانی است که افتخاری برای روزنامه‌نگاری و دفاع از آزادی است. محکومیتی چنین سنگین نشان از ناعادلانه بودن دستگاه قضایی ایران است.»

دبیر اول گزارشگران بدون مرز افزوده است: در برابر این کراهت قضایی، رئیس جمهور حسن روحانی نباید سکوت کند، هرچند می‌دانیم که دستگاه قضایی ایران تحت مهار رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که در زندان است، روز چهارشنبه توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، به موجب رای دادگاه، خانم محمدی به استناد مواد ۵۰۰، ۶۱۰، ۴۹۸ و ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، در مورد اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به تحمل پنج سال و در مورد اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی «لگام» به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

Horreur judiciaire en #Iran : Narges Mohammadi condamnée à 10 ans de prison https://t.co/75CY2b51JKRSF_persan</a> <a href="https://t.co/A0Fh2YRawr">pic.twitter.com/A0Fh2YRawr</a></p>&mdash; RSF en français (RSF_fr) 18 mai 2016

ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مورد تعدد جرم مقرر می‌دارد که هرگاه عناوین ارتکابی بیشتر از سه جرم نباشد، رعایت حداکثر مجازات تعیینی اعمال می‌شود. بنابراین با این تجمیع، خانم محمدی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

در همین رابطه تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی به سازمان گزارش‌‌گران بدون مرز گفت: «این محکومیت سنگین انتقام‌گیری است نه تنها از نرگس که از مجموعه جامعه مدنی ایران. این محکومیت حاصل اقدام مشترک سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات است برای ترساندن فعالانی است که در باره نقض حقوق بشر و از این میان وضعیت زندانیان عقیدتی در ایران اطلاع رسانی می‌کنند.»

در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش‌گران بدون مرز و شهرداری پاریس روز دوم ماه می همایش «نبرد روزنامه‌نگاری» را در تجلیل از «قهرمانان آزادی اطلاع رسانی» برگزار کردند. در این همایش، آن ایدالگو، شهردار پاریس مدال‌های شهر پاریس را به چهار روزنامه‌ نگار جهان اهدا کرد. نرگس محمدی یکی از این چهار قهرمان آزادی اطلاع رسانی بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارشگران بدون مرز: تواب سازی آنلاین در ایران ادامه سیاست اعتراف اجباری است

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد