سازوکار امدادرسانی بین المللی به زلزله زدگان اکوادور

سازوکار امدادرسانی بین المللی به زلزله زدگان اکوادور
نگارش از Monica Pinna
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وقتی فاجعه طبیعی در کشوری رخ دهد و آن کشور توان مقابله با عوارض آن را نداشته باشد کمک های بین المللی اهمیت پیدا می کند.

آگهی

وقتی فاجعه طبیعی در کشوری رخ دهد و آن کشور توان مقابله با عوارض آن را نداشته باشد کمک های بین المللی اهمیت پیدا می کند. پس از زلزله اکوادور «سازوکار دفاع غیرنظامی اتحادیه اروپا» به سرعت وارد عمل شد و اقدامات کمک رسانی سازمان های ملی ۳۴ کشور را هماهنگ کرد.

در اثر زلزله ۷.۸ ریشتری که آوریل گذشته در اکوادور رخ داد ۷۰۰ نفر جان باختند و بیش از ۴۰۰۰ نفر زخمی شدند. این حادثه زندگی حدود دو میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد، نزدیک به ۳۰ هزار نفر در پناهگاههای موقت زندگی می کنند.

Aid Zone - Ecuadorدنیس لوپز، مدیر سازو کار دفاع غیرنظامی اتحادیه اروپا می گوید: «روز بعد از زلزله مقامات اکوادور تقاضای کمک رسانی بین المللی کردند و سازوکار امداد در اروپا بلافاصله وارد عمل شد. اسپانیا زودتر از همه به صحنه آمد. واکنش این کشور واقعا سریع بود و بلافاصله روز بعد کمک فرستادند.»

در ۷۲ ساعت پس از لرزه اول، کمک رسانی بسیار حیاتی است. هشتاد درصد کسانی که زنده از زیر آوار بیرون آورده می شوند، طی این سه روز نجات پیدا می کنند. گروه ۵۰ نفری امدادرسانان اسپانیایی در همین مدت به کمک زلزله زدگان آمد. ده روز بعد از زلزله، مرحله اضطراری در شهر «پورته ویه خو» به پایان رسید. گروه «سازمان ملی دفاع غیرنظامی ایتالیا» که زیر نظر «سازوکار دفاع غیرنظامی اتحادیه اروپا» کار می کند بمدت دو هفته در منطقه معروف به «ناحیه صفر» که در اثر زلزله با خاک یکسان شده بود، کار می کرد.

#areazero#portoviejo#ecuadorpic.twitter.com/pUH2KfkiAZ

— Monica Pinna (@_MonicaPinna) April 30, 2016

حدود ۵۰۰ ساختمان در «پورتوویه خو» ارزیابی شده اند. وضعیت بیشتر آنها زرد یا قرمز است یعنی یا آسیب جدی دیده اند یا باید کاملا خراب شوند.

همین وضعیت در منطقه صفر «مانتا» هم برقرار است. به ساکنان پیشین این خانه ها فرصت داده می شود که وسایل و اموالشان را پیش از خراب کردن خانه، از آن خارج کنند.

در شهر «پورتوویه خو» با گروه هماهنگ کننده اروپایی دیدار می کنیم. وظیفه آنها تسهیل کارگروه های امدادرسان اروپایی است که به کمک مقامات محل آمده اند. این گروه تمام اطلاعات مربوط به زلزله را در اینجا گرد آوری می کنند و برنامه ریزی عملیات امداد هم در اینجا انجام می شود: اینکه کدام گروه به کجا فرستاده خواهد شد.

خولیان مونترو کاباییرو، معاون سازمان «حفاظت دفاع غیرنظامی اتحادیه اروپا» می گوید: «تیم هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مشتمل بر ۹ کارشناس از هشت کشور مختلف اروپایی است. گروه ایتالیایی فقط کارهای مهندسی سازه را انجام داده و گروه فرانسوی هم کارهای مهندسی سازه و کارهای مربوط به تصفیه آب را انجام داده است. سه کارشناس بریتانیایی هم برای کارهای مهندسی سازه آمده اند.»

اتحادیه اروپا حدود یک میلیون یورو کمک های بشردوستانه را به آغاز کار امداد رسانی و کمکهای حیاتی را برای نجات جان افراد مثلا توزیع غذا و آب به زلزله زدگان اکوادور اختصاص داد. حدود ۳۴۷هزار بسته مواد غذایی طی دو هفته اول پس از زلزله، به مناطق آسیب دیده ارسال شد. ارتش بسته های حاوی مواد غذایی برای سه روز را در مناطق روستایی اطراف روکافوئرته توزیع کرد. وظیفه هماهنگی توزیع این مواد غذایی بر عهده «سازمان جهانی غذا» بود.

Food distribution in rural areas #ecuador#earthquakeWFP</a> <a href="https://twitter.com/eu_echo">eu_echoECHO_LatAm</a> <a href="https://t.co/WkHyETtizX">pic.twitter.com/WkHyETtizX</a></p>&mdash; Monica Pinna (_MonicaPinna) April 30, 2016

کمبود آب آشامیدنی یکی از بزرگترین مشکلات پس از زلزله بود. گروه ۳۰ نفره از فرانسه یک هفته پس از زلزله به شهر «چونه» رسید و در طول سه هفته ۷۱۵ هزار لیتر آب را بین حدود ۱۰هزار نفر توزیع کرد.

کمک رسانی فنی بین المللی به اکوادور امکان داده است عملیات امدادرسانی خود را در پیشرفته ترین سطح به انجام برساند که برای شروع کار بازسازی در مرحله بعد بسیار مفید است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردان مسلح در اکوادور هنگام پخش زنده به تلویزیون حمله کردند

شورش در زندان‌های اکوادور؛ زندانیان همه ۵۷ گروگان‌ خود را آزاد کردند

زنی که در اکوادور به دلیل سکته مغزی «مرده بود» هنگام تشییع زنده شد