گفت‌وگوهای صلح افغانستان با میزبانی اسلام‌آباد از سر گرفته می‌شود

گفت‌وگوهای صلح افغانستان با میزبانی اسلام‌آباد از سر گرفته می‌شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مذاکرات چهارجانبه صلح و آشتی افغانستان از روز چهارشنبه ۱۸ مه/۲۹ثور در اسلام‌آباد از سرگرفته می‌شود.

محمد نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه این خبر را در حساب توییتر خود منتشر کرد. در دور پنجم مذاکرات بین‌المللی برای صلح در افغانستان، علاوه بر افغانستان، نمایندگان دولت‌های پاکستان، چین و ایالات متحده آمریکا به منظور احیای گفت‌وگوهای صلح با طالبان شرکت خواهند کرد.

Pakistan will host 5th Quadrilateral Coordination Group (QCG) meeting on Afghan Peace & Reconciliation process on 18 May 2016 in Islamabad.

— SpokespersonMOFA (@ForeignOfficePk) 16 mai 2016

دولت افغانستان و «شرکای بین‌المللی» این کشور از تابستان سال گذشته تلاش برای به نتیجه رساندن مذاکرات صلح با گروه طالبان را آغاز کرده اند. با این حال، پس از اعلام رسمی مرگ ملا عمر، رهبر پیشین این گروه، نمایندگان «امارت اسلامی افغانستان» شرکت در گفت‌وگوهای صلح را متوقف کردند.

قرار بود دور جدید مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان، با حضور و حمایت چین، ایالات متحده آمریکا و پاکستان در ماه مارس در اسلام‌آباد آغاز شود. با این حال گروه طالبان چند روز پیش از آغاز رسمی مذاکرات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ملا اختر منصور اجازه شرکت در این گفت‌وگوها را صادر نکرده است. در آن بیانیه، طالبان خروج بیگانگان از افغانستان، خروج نام این گروه از لیست‌های سیاه [گروه‌های تروریستی] بین‌المللی و آزادی زندانیان خود را به عنوان پیش‌شرط‌های از سرگیری گفت‌وگوهای صلح اعلام کرده بود.

تنها چند روز پس از انتشار این خبر، طالبان اعلام کرد عملیات بهاری خود را با نام عملیات عمری آغاز کرده است. با آغاز فصل بهار، درگیری‌های طالبان با نیروهای دولتی در مناطق مختلف این کشور دوچندان شده است.

نمایندگان طالبان در ماه ژانویه در حاشیه کنفرانسی که به ابتکار جنبش صلح‌‌طلب پوگواش(Mouvement Pugwash) در دوحه برگزار شده بود، پیش‌شرط‌‌های خود برای شرکت در مذاکرات را اعلام کرده بودند. دولت افغانستان و همپیمان بین‌المللی کابل در ماه‌های گذشته بارها از طالبان خواسته بودند تا برای برقراری صلح و امنیت در این کشور به میز مذاکرات بازگردند. به نظر می‌رسد انشعاب و درگیرهای داخلی در این گروه، امکان از سرگیری و به نتیجه‌رساندن مذاکرات را دشوار کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد