شرایط برای اعزام حجاج ایرانی آماده نیست

شرایط برای اعزام حجاج ایرانی آماده نیست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد ایران روز پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت می‌گوید عربستان سعودی در زمینه روادید حجاج ایرانی هیچ قولی نداده است که در مجموع نشان می‌دهد شرایط برای اعزام حجاج آماده نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جنتی در دیدار با آیت‌الله موسوی اردبیلی با اشاره به ادامه رایزنی‌ها برای حل مساله حج سال جاری گفت: هیأتی اعزام کردیم تا به مذاکره با آنها بپردازند ولی آن‌ها با کارشکنی حاضر به دادن روادید به تیم مذاکره کننده نمی‌شدند.

حدود دو ماه پیش نمایندگان سازمان حج و زیارت ایران پس از مدت‌ها انتظار با مسئولان برگزاری حج سعودی دیدار کردند. بر اساس اخبار منتشر شده، ایران بر صدور ویزای حجاج در تهران اصرار می‌ورزد اما مقام‌های عربستان با این توجیه که سفارت سعودی در تهران بسته‌ است، این کار را شدنی نمی‌دانند. از زمان حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد و قطع روابط سیاسی این دو کشور، سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع عربستان در تهران معرفی شده است.

آقای جنتی درباره رویکرد عربستان سعودی نسبت به اعزام حجاج ایرانی گفته است: مسئولان عربستانی درمورد ویزا نیز هیچ قولی ندادند و معتقدند که حاجیان ما باید به کشور ثالثی بروند و ویزا بگیرند که اینها نشان می دهد شرایط برای حج آماده نیست، اکنون نیز زمان را از دست داده ایم ولی ما درحد توان تلاش کردیم تا نشان دهیم که کارشکنی از سوی سعودی هاست.

به گزارش ایرنا، ادامه این نشستِ وزیر ارشاد با آیت‌الله موسوی اردبیلی بدون حضور خبرنگاران برگزار شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت: عربستان تمایلی به حضور ایران در حج ندارد و اعلام کرده که هیچ هواپیمای ایرانی حق ورود به این کشور را ندارد. – ایسنا

— روزنامه شرق (@SharghDaily) May 12, 2016

«فریضه حج» یکی از واجبات برای تمام مسلمانانی است که توانایی انجام آن را دارند (متمتع) و تعطیلی آن یک مورد استثنایی و برای شیعیان نیازمند حکم مراجع است. به این ترتیب این احتمال دور از ذهن نیست که متولیان ایرانی حج می‌کوشند تا نظر مثبت روحانیون سرشناس را نسبت به توقف موقت اعزام زائران ایرانی به حج، جلب کنند.

آقای جنتی از رفتار مقام‌های سعودی با نمایندگان ایران انتقاد کرده و گفته است که از ابتدای ورود تیم مذاکره کننده ایرانی، آنان را با بی‌اعتنایی تحقیر کردند و حتی از آنها انگشت‌نگاری شد.

در جریان مراسم حج سال گذشته، دست‌کم هزار تن از حجاج از کشورهای مختلف بر اثر ازدحام در زمان اجرای مناسک جان خود را از دست دادند. بیش از ۴۰۰ تن از قربانیان ایرانی بودند. وقوع این حادثه مرگبار باعث شد تا لحن مقامات ایرانی و سعودی نسبت به یکدیگر به نحو کم‌سابقه‌ای تند شود.

اعزام حجاج ایرانی پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ در چند نوبت مختل شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویر مراسم عزاداری سنتی ایرانیان در « تاسوعا و عاشورا» در نوشاباد

قوه قضائیه ایران دو نفر را به اتهام «قرآن‌سوزی» و «توهین به پیامبر اسلام» اعدام کرد

سلمان رشدی چند شب پیش از چاقو خوردن خواب دیده بود