ارتش آمریکا: حمله به بیمارستان قندوز «جنایت جنگی» نبود

ارتش آمریکا: حمله به بیمارستان قندوز «جنایت جنگی» نبود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ارتش آمریکا می گوید تحقیقات صورت گرفته درباره حمله به بیمارستانی در قندوز افغانستان نشان می دهد که این حمله «جنایت جنگی» نبوده است. بر اساس این

آگهی

ارتش آمریکا می گوید تحقیقات صورت گرفته درباره حمله به بیمارستانی در قندوز افغانستان نشان می دهد که این حمله «جنایت جنگی» نبوده است. بر اساس این تحقیقات، خلبانها در هنگام حمله فهرست مناطق حفاظت شده را با خود نداشتند.

حدود هفت ماه قبل بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز در قندوز هدف حمله هوایی قرار گرفت. در این حمله ۴۲ نفر از جمله کارکنان این سازمان، چند بیمار و چند کودک کشته شدند.

جوزف ووتل، یکی از فرماندهان ارتش آمریکا می گوید: «تحقیقات ما نشان دادند که شماری از نیروهای ما بر خلاف قوانین درگیری مسلحانه عمل کردند. اما این تحقیقات نشان دادند که این تخلفها به معنی انجام جنایت جنگی نبودند. مجموعه ای از اشتباهات انسانی، اشتباهات در روال انجام کار و تجهیزات چنین اتفاقی را رقم زدند. هیچ کدام از نیروهای ما نمی دانستند که در حال حمله به یک بیمارستان هستند.»

در آن زمان درگیریها در قندوز به طور بی سابقه ای افزایش پیدا کرده بود و دولت افغانستان از نیروهای ناتو خواسته بود که برای مقابله با طالبان وارد عمل شوند. یک هفته قبل از این اتفاق، گروه طالبان قندوز را تصرف کرد اما پس از سه روز و در پی عملیات نیروهای افغان و ناتو بخشهای جنوبی منطقه را واگذار کرد.

آن چه که باعث خشم سازمان پزشکان بدون مرز شده بود این موضوع بود که موقعیت دقیق بیمارستان به وسیله جی پی اس مشخص شده بود به و مقامهای نظامی آمریکایی و افغان اطلاع داده شده بود. اما با وجود این مساله، بیمارستان هدف حمله قرار گرفت.

بلافاصله پس از وقوع این حمله زید رعد الحسین، یک مقام حقوق بشری سازمان ملل متحد گفت که این اقدام می تواند جنایت جنگی تلقی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها