دیدبان حقوق بشر خواستار تضمین دسترسی امید کوکبی به امکانات درمانی لازم شد

دیدبان حقوق بشر خواستار تضمین دسترسی امید کوکبی به امکانات درمانی لازم شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان دیدبان حقوق بشر از مقام‌های ایران خواست تا فورا امکان دسترسی امید کوکبی، فیزیکدان زندانی به مراقبت‌های درمانی را تضمین کنند. آقای کوکبی به دلیل ابتلا به سرطان به بیمارستان سینای تهران منتقل و یکی از کلیه‌های او در یک عمل جراحی از بدنش خارج شده است.

در پی اعلام وضعیت نامناسب جسمانی این زندانی، گروهی از فعالان در شبکه‌های مجازی با خلق هشتگ‌های #FreeOmid و #اميدكوكبی خواستار آزادی فوری این زندانی ۳۴ ساله شدند.

امید کوکبی، داشنجوی مقطع دکترای فیزیک دانشگاه آستین تگزاس در سال ۱۳۸۹، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. دادگاه انقلاب ایران وی را به دلیل ارتباط با دولت متخاصم و تحصیل مال نامشروع به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. با وجود نقض این رای از سوی دیوان عالی‌ کشور، شعبه هم‌عرض در دادگاه انقلاب حکم پیشین را تایید کرد. طبق قانون آیین دادرسی کیفری ایران، «هیات عمومی اصراری» دیوان عالی کشور باید درباره حکم اخیر اظهار نظر کند. آقای کوکبی در زمان دادرسی و پیش از آن اعلام کرد که اعترافاتش در زمان بازجویی تحت فشار بوده است. طبق موازین عمومی دادرسی کیفری، چنین اعترافاتی در دادگاه مسموع نخواهد بود.

:(#FreeOmidpic.twitter.com/sju09BLKZY

— زیبال (@Zibaall) April 21, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمس‌الواعظین به یورونیوز: درگیری نظامی ایران و اسرائیل به سود صلح بود

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد