بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی ایران را محکوم کرد

بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی ایران را محکوم کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول، ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و محمد جواد ظریف در نشست پایانی این کنفرانس حضور نداشتند. گفته می‌شود که این دو مقام ایرانی، پیشتر مخالفت خود را با پیش‌نویش قطعنامه پایانی این کنفرانس دو روزه اعلام کرده بودند.

رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی خود در روز نخست این گردهمآیی گفته بود: نباید از اجلاس سازمان همكاری اسلامی كه به نام وحدت برگزارشده است هیچگونه پیامی كه به تفرقه در میان امت اسلامی دامن بزند، برخیزد و هر حركت تفرقه‌افكنانه‌ای بی‌اعتبار است.

مقام‌های عربستان سعودی در روزهای گذشته اعلام کرده‌ بودند که تمام تلاش خود را برای محکومیت عملکرد منطقه‌ای ایران خواهند کرد. برخی رسانه‌های عرب‌زبان پیش‌تر به نقل از شخصیت‌های بلندپایه در وزارت امور خارجه سعودی، خبر از تلاش ریاض برای تکرار بندهای بیانیه پایانی اتحادیه عرب، در قطعنامه سازمان همکاری اسلامی خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در بیانیه پایانی نشست استانبول آمده است: «کنفرانس از دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین، یمن، سوریه و سومالی و همچنین ادامه حمایت این کشور از تروریسم بسیار متاسف است.»

عربستان سعودی و متحدان این کشور در ماه‌های گذشته در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، حزب‌الله لبنان، یکی از متحدان اصلی سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را در ردیف گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کردند.

از زمان انعقاد توافق هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی، ریاض بر تلاش‌های خود برای کاهش نفوذ ایران در منطقه افزوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: نه ایران و نه عربستان، مشکل یکدیگر نیستند

روحانی در اجلاس استانبول: جهان اسلام سزاوار جایگاهی برتر است

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟