در پی رسوایی مالی نخست وزیر ایسلند خواستار انحلال پارلمان شد

در پی رسوایی مالی نخست وزیر ایسلند خواستار انحلال پارلمان شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس لرزه های انتشار اوراق پاناما دامن بسیاری از ثروتمندان، رهبران سیاسی و نزدیکان آنها را گرفته است. از جمله سیگموندور گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند را

آگهی

پس لرزه های انتشار اوراق پاناما دامن بسیاری از ثروتمندان، رهبران سیاسی و نزدیکان آنها را گرفته است. از جمله سیگموندور گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند را که به پنهان کردن میلیون ها دلار سرمایه تحت پوشش یک شرکت متهم است.

فشارها بر نخست وزیر ایسلند، وی را تا درخواست انحلال پارلمان و برگزاری انتخاباتی دیگر کشاند.

اولافور راگنار گریمسون، رئیس جمهوری ایسلند به درخواست نخست وزیر هنوز پاسخ نداده است. او گفت: «در دیدار با نخست وزیر، او نتوانست مرا قانع کند. من به او گفتم که در حال حاضر و بدون گفت و گو با رهبر حزب استقلال یا حتی رهبران دیگر احزاب و کسب موافقت آنها، برای انحلال پارلمان آماده نیستم. نتیجه این دیدار این بود که من آمادگی امضای انحلال پارلمان را ندارم.»

این در حالی است که حزب چپ و مخالف دولت خواستار کناره گیری نخست وزیر از قدرت هستند. برجیتا جانسدوتیر، از اعضای پارلمان ایسلند گفت: «مردم اساسا در اعتراض به فروپاشی اخلاقی به خیابانها ریختند. بعد از آنکه مصاحبه نخست وزیر یکشنبه شب از تلویزیون کشور پخش شد. خواست آنها نه فقط رفتن نخست وزیر بلکه کناره گیری دولت نیز هست.»

در اعتراض به رسوایی اخیر گروهی از شهروندان ایسلند روز دوشنبه به خیابانها ریختند. آنها خواستار استعفای سیگموندور گونلاگسون، نخست وزیر شده اند. به رغم این اعتراضات، نخست وزیر ایسلند اعلام کرده که استعفا نمی دهد و به کار خود ادامه خواهد داد.

گفته می شود که نخست وزیر ایسلند به همراه همسرش در سال ۲۰۰۷ یک شرکت خارجی را خریده بودند. اما دو سال بعد که او به پارلمان راه یافت، بر خلاف قانون، سهم خود در این شرکت را به پارلمان اعلام نکرد و هشت ماه بعد نیمی از سهام شرکت را که مالکش بود به قیمت یک دلار به ازای هر سهم به همسرش فروخت. مخالفان دولت ایسلند براین باوراند که هدف نخست وزیر از این اقدام فرار مالیاتی بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئویی از فعالیت گدازه‌های آتشفشانی ایسلند پس از چهارمین فوران در چند ماه گذشته

تصاویری از ایسلند؛ گدازه‌های آتشفشانی جاده‌ها را می‌بلعند

گدازه‌ها بر تن سرد و زمستانی ایسلند می‌خزند