تلاش حکومت افغانستان برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به اروپا

تلاش حکومت افغانستان برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به اروپا
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حکومت افغانستان برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به کشورهای اروپایی کمپاینی را راه اندازی می کند.

معاونت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، که مهمترین متولی امور جوانان در افغانستان به شمار می رود، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل اعلام کرده است که این کمپاین در هماهنگی با متنفذین قومی، نهادهای تحصیلات عالی و نهادهای مدنی، جوانان را از خطرات سفرهای غیر قانونی به اروپا آگاه می کند.

طبق تازه ترین پژوهش انجام شده توسط هیئت معاونت سازمان ملل متحد، شهروندان افغانستان پس از سوری ها، بزرگترین گروه مهاجرت کننده به کشورهای اروپا به شمار می روند. براساس این یافته ها، هر ماه حدود ۱۴۵ هزار شهروند افغانستان بطور غیرقانونی وارد خاک یونان می شوند تا خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

کمال سادات، معاون جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به یورونیوز می گوید: «از این پس، حکومت افغانستان با قاچاقچیان انسان، که جوانان را با اطلاعات نادرست از خطرات سفر غیرقانونی فریب می دهند، برخورد قانونی می کند.»


کمال سادات

پروژه های کاریابی و تحصیلی

به گفته ی آقای سادات، پس از اینکه موسسات خارجی و نیروهای ناتو افغانستان را ترک کردند، بیکاری در افغانستان افزایش یافت اما حکومت افغانستان برای حل مشکلات جوانان، پروژه های کاریابی، تحصیلی و صحی را اجرا می کند.

وی می افزاید: «برای جوانانی که از کشورهای اروپایی به افغانستان بازگردند، از طریق امضای قرارداد با کشورها، نیروی کار از افغانستان اعزام می کند و قرضه هایی در اختیار جوانان به عنوان سرمایه های کوچک و بزرگ قرار می دهد تا کسب و کار اقتصادی راه اندازی کنند و برای جوانان جویای تحصیل نیز، زمینه ادامه تحصیل در دانشگاه ها تا مقطع ماستری/ کارشناسی ارشد، فراهم خواهد شد.»

این مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ تاکید می کند: «حکومت افغانستان برای ایجاد تسهیلات شغلی و تحصیلی محدودیت مالی ندارد.»

ناامنی دلیل موجه برای مهاجرت نیست

کمال سادات در مورد تاثیر ناامنی ها در افزایش مهاجرت به کشورهای اروپایی به یورونیوز می گوید: «کمتر شنیده شده است که یک پزشک یا یک معلم در افغانستان مورد خشونت واقع شده باشد و نمی تواند ناامنی ها دلیل موجهی برای مهاجرت باشد. در یک سری موارد هم، تحصیلکرده های دانشگاهی که از طریق تخصص خود خدماتی را ارائه می کنند، از طرف مردم حمایت می شوند و امنیت شان تهدید نمی شود.»

به تازگی اتحادیه اروپا و ترکیه برای بازگرداندن مهاجران به کشورشان توافق کرده اند و حکومت افغانستان برای پذیرش مهاجران بازگشت کننده، اعلام آمادگی کرده است. سازمان ملل متحد، ناامنی ها و گسترش میزان بیجاشدگی داخلی را دلیل افزایش مهاجرت شهروندان افغانستان به کشورهای اروپایی می داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند

طالبان با «ابراز ناراحتی» از قطعنامه شورای امنیت معرفی نماینده ویژه را «غیرضروری» دانست