درخشش جودوکاران گرجی در مسابقات جایزه بزرگ تفلیس

درخشش جودوکاران گرجی در مسابقات جایزه بزرگ تفلیس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رقابتهای جایزه بزرگ جودوی تفلیس روز شنبه در پنج وزن مختلف ادامه یافت و طی آن در وزن منهای ۷۳ کیلوی مردان، جودوکاران گرجستان سه نماینده روی سکو

آگهی

رقابتهای جایزه بزرگ جودوی تفلیس روز شنبه در پنج وزن مختلف ادامه یافت و طی آن در وزن منهای ۷۳ کیلوی مردان، جودوکاران گرجستان سه نماینده روی سکو فرستادند.

منهای ۷۳ کیلوی مردان

لاشا شاوداتاشویلی به رغم شکست برابر اُدبایارغانباتار مغول برای رفتن روی سکو دست به آب و آتش زد و در نهایت مدال برنز را بر گردن آویخت. این جودوکار گرجستانی در مبارزه رده بندی مارسلو کونتینی برزیلی را با امتیاز ایپون شکست داد. برنز دوم این وزن هم به جودوکاری از کشور میزبان رسید. فریدون جیگانی، گئورگیوس آزدودیس از یونان را از پیش روی برداشت.

در فینال این وزن نوگزار تاتالاشویلی که قهرمانی در مسابقات جایزه بزرگ توکیو را در کارنامه دارد، طلا گرفت. این جودوکار ۲۵ ساله که سه سال پیش در برزیل قهرمان جهان شده بود در فینال به مصاف اُدبایارغانباتار رفت و با برتری بر حریف مغولستانی خود، مدال طلا را بر گردن آویخت.

منهای ۸۱ کیلوی مردان

در منهای ۸۱ کیلوی مردان مدال طلا به جودوکار روس رسید و گرجی ها به نقره بسنده کردند. اوگانباتار اوتگانباتار از مغولستان و رومن موستوپولوس از یونان دو مدال برنز این وزن را از آن خود کردند. در این وزن مجموعا ۴۸ جودوکار شرکت داشتند. در بازی فینال هم که یک مبارزه سراسر هیجانی بود، روسها مدال طلا را از چنگ گرجستانی های میزبان در آوردند. آلن خوبتسوف در این مبارزه لِوان گوگاوا را با امتیاز ایپون شکست داد.

منهای ۶۳ کیلو زنان

در قسمت زنان و در وزن منهای ۶۳ کیلو، مدال طلا به جودوکاری از اتریش رسید. اما ماریل پروست فرانسوی و ادویجه گِوِند ایتالیایی با پیروزی بر حریفان خود در دو دیدار رده بندی به مدال برنز دست یافتند. در فینال این وزن گما هاوِل بریتانیایی و کاترین اونتروورزاشر اتریشی روی تاتامی حاضر شدند و در پایان این جودوکار ۲۴ ساله اتریشی بود که مدال طلا را از آن خود کرد.

منهای ۷۰ کیلوی زنان

در نهایت در منهای ۷۰ کیلوی زنان که در مجموع ۲۵ شرکت کننده داشت اسماء نیانگ از مراکش و الیزابت تلتسیدو از آلمان برنزهای این وزن را از آن خود کردند و در فینال هم این کیم پولینگ بود که به لطف تجربه بیشتر، فانی استل پوزویت فرانسوی را شکست داد. این جودوکار ۲۵ ساله هلندی سه عنوان قهرمانی اروپا را در کارنامه دارد.

بهترین فن روز

پدرو لاسوئن، خبرنگار اعزامی یورونیوز به تفلیس در این باره می گوید: «شگفتی روز دوم مسابقات نه حذف شدن یک قهرمان بالقوه، که مقاومت دیدنی یک جودوکار ناشناس مقابل قهرمان المپیک بود که مقابل چشمان هموطنانش مبارزه می کرد. امتیاز ایپون جودوکار گرجی، تاتالاشویلی را در برابر جودوکار برزیلی، کونتینی بعنوان بهترین فن مسابقات روز دوم انتخاب کرده ایم. امتیازی که نشان می دهد مسابقه تا ثانیه آخر ادامه دارد.»

شگفتی ساز روز

اما وقتی حرف شگفتی ساز روز پیش می آید نمی توان به آسانی از کنار نام وانگ کیم جودوکار کره شمالی عبور کرد. او در دور سوم وزن منهای ۷۳ مردان، لاشا شاوداتاشویلی گرجستانی را کلی به زحمت انداخت. در این مبارزه پایاپای، جودوکار گرجی با برتری نسبی امتیاز «یوکو» بعنوان پیروز تاتامی معرفی شد.

چهره روز

چهره برتر روز دوم را هم باید قهرمان منهای ۷۳ کیلوی مردان دانست. برتری در مسابقه ای که هم از لحاظ فنی دشوار بود و هم از نظر روانی. اما نوگزار تاتالاشویلی کاری کرد کارستان؛ هم انتقام هموطن خود را از اُدبایارغانباتار مغول گرفت هم افتخارات گرجستان را در این وزن کامل کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جودو؛ گرند اسلم ابوظبی با برتری تیمی روسیه به پایان رسید

جودو؛ لوسی رنشال در گرند اسلم ابوظبی برای بریتانیا مدال طلا گرفت

جودو؛ گرند اسلم ابوظبی با معرفی قهرمانان اوزان سبک استارت خورد