عفو بین‌الملل: ترکیه کشور امنی برای پناهجویان نیست

عفو بین‌الملل: ترکیه کشور امنی برای پناهجویان نیست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه با انتشار گزارشی دولت ترکیه را به بازگردندان اجباری یک گروه سی نفره از پناهجویان و مهاجران به افغانستان متهم کرد.

این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید با وجود تداوم خطر طالبان در افغانستان، دولت ترکیه تنها چند روز پس از توافق با اتحادیه اروپا برای محدود کردن ورود مهاجران به اروپا، یک گروه از پناهجویان افغان را به کابل بازگردانده‌ است.

به گزارش وبسایت عفو بین‌الملل شامگاه جمعه هجدهم مارس، یک پناهجوی افغان با نام مستعار «ح.ر» با سراسیمگی با این سازمان تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند به اجبار در فرودگاه استانبول سوار هواپیما شده است. «ح.ر» یک ساعت بعد از گیت پرواز فرودگاه آنکارا در یک تماس کوتاه تلفنی دیگر می‌گوید که وی به همراه سی پناهجوی دیگر به زودی به کابل بازگردانده خواهند شد. هیچکدام از این افراد در ترکیه درخواست پناهندگی ثبت نکرده بودند. پرواز آنکارا به کابل ساعت ۱ و ۳۰ دقیقه نیمه شب نوزدهم مارس پایتخت ترکیه را ترک می‌کند. عفو بین‌الملل می‌گوید اعضای این سازمان مدارک سفر صادر شده توسط مقام‌های دولت افغانستان در ترکیه را دیده‌اند.

بازداشت و زندان پیش از بازگشت اجباری

«ح.ر» پیش از بازگردانده شدن به افغانستان تلاش کرده بود همراه با یک گروه خود را از راه دریا به یونان برساند. گارد ساحلی ترکیه آن‌ها را بازداشت و به زندانی در شهر ازمیر منتقل می‌کند. «ح.ر» می‌گوید پس از پنج روز بازداشت، ماموران تُرک وی را مجبور به انگشت زدن برگه‌ای کرده‌اند که نشانگر تمایل وی برای بازگشت داوطلبانه به افغانستان بوده است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از اخراج مکرر پناهجویان از ترکیه و محکوم کردن رویکرد جدید اتحادیه اروپا درباره بازگرداندن مهاجران به ترکیه اعلام کرد ترکیه کشور امنی نیست. بدون کنترل بر رعایت [موازین] حقوق انسانی و بدون نظارت بر چگونگی اجرای توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا، هیچ تضمینی برای تکرار نشدن چنین حوادثی وجود ندارد.

.fhollande</a> la Turquie, toujours un pays sûr quand les réfugiés sont forcés de signer des &quot;retours volontaires&quot; ? <a href="https://t.co/eESQn5otYr">https://t.co/eESQn5otYr</a></p>&mdash; Amnesty France (amnestyfrance) 23 mars 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد