رادوان کاراجیچ در انتظار حکم دادگاه بین المللی کیفری

رادوان کاراجیچ در انتظار حکم دادگاه بین المللی کیفری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کشتار نزدیک به ۸۰۰۰ مرد و جوان مسلمان در ژوئیه سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا٬ هرگز از خاطره مردم این شهر پاک نمی شود. جنایتی که با نام رادوان کاراجیچ٬ از

آگهی

کشتار نزدیک به ۸۰۰۰ مرد و جوان مسلمان در ژوئیه سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا٬ هرگز از خاطره مردم این شهر پاک نمی شود. جنایتی که با نام رادوان کاراجیچ٬ از رهبران سابق صرب های بوسنی گره خورده است.

محاکمه رادوان کاراجیچ در اکتبر سال ۲۰۱۲ توسط دادگاه بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق در لاهۀ هلند آغاز شد و قرار است حکم آن روز پنجشنبه٬ ۲۴ مارس صادر شود.

رهبر سابق صرب های بوسنی به یازده فقره جنایت جنگی متهم است؛ نسل کشی٬ جنایت علیه بشریت٬ قتل٬ تبعید٬ ترور و حملات غیرقانونی به غیرنظامیان از آن جمله اند. محاصره و گلوله باران ۴۳ ماهه شهر سارایوو، پایتخت بوسنی بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ را نیز باید به این فهرست افزود.

او البته همه این موارد را انکار کرده و پیشتر در جلسۀ دادگاه گفته بود که نه تنها مستحق محاکمه نیست بلکه به دلیل اشاعه صلح، سزاوار ستایش است.

یکی از ساکنان سربرنیتسا گفت: «گاهی خواب دوره او را می بینم و وحشت سراسر وجودم را فرا می گیرد. من می خواهم که سنگین ترین حکم برای کاراجیچ صادر شود.»

دیگری افزود: «دغدغه من معیشت خودم و فرزندانم است. اگر کاراجیچ جرمی مرتکب شده مشکل اوست و اگر گناهکار شناخته شد باید مجازات شود.»

کامیل دوراکویچ٬ شهردار سربرنیتسا بر این باور است که طی ۲۱ سال گذشته کشور در مسیر درستی قرار نگرفته و صدور این حکم احتمالا بتواند به این امر کمک کند و تا زمانی که سیاسمتداران نسل کشی را انکار کنند این کشور نمی تواند راه به آینده ای روشن بیاید. او گفت: «اگر بعد از این حکم اوضاع را تغییر ندهیم٬ عملا حکم صادر شده بی فایده خواهد بود و تبدیل به چیزی خواهد شد که به نسل کشی و هر آنچه را که در حکومت او روی داده اعتبار می بخشد و در نتیجه فقط یک تکه کاغذ خواهد بود.»

رادوان کاراجیچ از آغازگران اصلی جنگی به شمار می رود که در یوگسلاوی سابق جان بیش از ۱۰۰ هزار نفر را گرفت. هنوز هم بسیاری هستند که به نسل کشی صورت گرفته باور ندارند.

آندریا هایاگوش٬ خبرنگار یورونیوز در گزارش خود از سربرنیستا گفت: «نیمی از مردم اینجا در کلیسا و نیمی دیگر در مسجد در حال نیایش هستند. تفاوت های قومی و دینی در اینجا حاکی از آن است که حکم دادگاه هرچه باشد٬ عده ای ناراضی خواهند بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند

«شکستی حقوقی برای کی‌یف»؛ دیوان لاهه بسیاری از ادعاهای اوکراین علیه روسیه را محکمه‌پسند ندانست

کشف کپسول ۹۹ ساله زمان زیر مجسمه پادشاه هلند اسناد تاریخی را فاش کرد