دور جدید مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون سوریه آغاز شد

دور جدید مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون سوریه آغاز شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دور دوم مذاکرات میان دولت سوریه و اپوزیسیون این کشور از روز دوشنبه در ژنو آغاز شد. ادامۀ حضور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بر قدرت یا کناره گیری وی

آگهی

دور دوم مذاکرات میان دولت سوریه و اپوزیسیون این کشور از روز دوشنبه در ژنو آغاز شد. ادامۀ حضور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بر قدرت یا کناره گیری وی مهمترین موضوع این مذاکرات است و به دلیل اختلاف میان دو طرف خطر عدم موفقیت این گفت و گوها را افزایش می دهد.

همزمان دولت سوریه اپوزیسیون را به چند دستگی و عدم داشتن یک هدف مشخص متهم می کند.

بشار الجعفری، رئیس هیات مذاکره کنندۀ دولتی سوریه می گوید:« سرفصل های گفت و گوهای ما در ژنو بر این اصل استوار شده که هیچ پیش شرطی وجود نداشته باشد. در حال حاضر ما با اپوزیسیونی مذاکره می کنیم که کاملا ناهماهنگ و بی نظم است و هیچ برنامه واحدی در دستور کار ندارد. تعیین پیش شرط به معنای انسداد مذاکرات و تمایل به شکست فصل جدید این گفت و گوها همانند دورۀ قبلی خواهد بود.»

پس از چند روز موضع گیری متناقض از سوی کمیتۀ عالی مذاکره کنندگان که نمایندگی مخالفان بشار اسد را به عهده دارد، سرانجام روز یازدهم مارس حضور این کمیته در مذاکرات ژنو به صورت جداگانه و غیرمستقیم با میانجی گری استفان دی میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه تایید شد. روز دوشنبه وی با هیات دولتی سوری دیدار کرد و قرار است روز سه شبنه با نمایندگان اپوزیسیون گفت و گو کند.

هیندا کبوآت، یکی از اعضای این کمیته در پاسخ به خبرنگار یورونیوز می گوید : «ما برای بهتر کردن زندگی مردم سوریه و وضعیت این کشور به ژنو آمده ایم. از سازمان ملل هم برای نقشی که ایفا می کند بسیار سپاسگزاریم و می دانیم که آنها از هیچ تلاشی برای برقراری صلح در سوریه دریغ نمی کنند. روسای ما در این مذاکرات میلیون ها انسانی هستند که نیاز دارند این بحران تمام شود و یک دولت انتقالی برای مردم سوریه بوجود بیاید.»

دور قبلی این مذاکرات که در ماه فوریه برگزار شده بود به دلیل عدم پذیرش شرط توقف حملات ارتش سوریه به همراهی بمباران جنگنده های روسی نیمه کاره رها شد. پس از آن بود که توافقی مبنی بر آتش بس میان روسیه و آمریکا در سوریه شکل گرفت اما علیرغم این توافق روسیه و دولت سوریه تاکید کردند به بمباران مواضع داعش و گروه جبهه نصرت ادامه خواهند داد.

خبرنگار یورونیوز از مقر سازمان ملل در ژنو می گوید : «سوالات زیادی بر این دوره از مذاکرات حاکم است. مهمترین سوال این است که آیا این نشست و مذاکرات به یک توافق سیاسی برای برون رفت سوریه از بحران و پایان جنگ در این کشور منجر خواهد شد؟»

جنگ داخلی در سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده تاکنون بیش از ۲۷۰.۰۰۰ نفر قربانی برجای گذاشته و میلون ها نفر را نیز آواره کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد

سوئیسی‌ها در یک همه‌پرسی به افزایش میزان مستمری بازنشستگی رای دادند

پناهجوی ایرانی که در سوئیس با تبر مسافران قطار را گروگان گرفته بود توسط پلیس کشته شد