لغو روادید ایرانیان برای سفر به گرجستان

لغو روادید ایرانیان برای سفر به گرجستان
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

معاون وزیر امورخارجه گرجستان از لغو روادید ایرانیان برای سفر به گرجستان خبر داد.

جا لاقانیا، معاون وزیر امورخارجه گرجستان در دیدار با ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران ضمن اعلام این خبر گفت که گرجستان در همه زمینه‌ها خواهان افزایش همکاری‌ها با ایران است.

وی افزود: دولت گرجستان در اولین گام لغو روادید برای اتباع ایرانی را به اجرا گذاشت و اکنون ایرانیان می‌توانند بدون دریافت ویزا به گرجستان سفر کنند.

معاون وزیر خارجه گرجستان در ادامه گفت پس از لغو تحریم‌ها به کلیه موسسات مالی و بانکی و حقوقی در گرجستان اعلام شده که هیچ مانعی برای همکاری با ایران وجود ندارد و در بحث ترانزیت و حمل و نقل نیز کاملا آماده همکاری هستیم.

قرارداد لغو روادید برای اقامت ۴۵ روزه میان دو کشور ایران و گرجستان در جریان سفر وزیر خارجه وقت ایران به تفلیس در آبان سال ۱۳۸۹ امضا و در دی ماه ۱۳۸۹ به اجرا گذاشته شد. ولی در تابستان سال ۱۳۹۲ دولت گرجستان به‌صورت یک‌طرفه از این توافقنامه خارج شد. در تیرماه ۹۲ وزارت امور خارجه گرجستان، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شرایط اخذ ویزا، بر اساس قانون جدید اقامت و مهاجرت به اجرا در می‌آید. بر اساس تصمیم آن زمان دولت گرجستان، اتباع ۹۴ کشور برای ورود به این کشور نیاز به اخذ ویزا نداشتند و اتباع سایر کشورها از جمله ایران از یک سپتامبر ۲۰۱۳ برابر با ۱۰ شهریور ۹۲ موظف به اخذ ویزا شده بودند.

در همین رابطه روزنامه «سیویل» گرجستان در آن زمان نوشت که به رغم فسخ قرارداد دوجانبه لغو روادید توسط گرجستان، هنوز اتباع این کشور می‌توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند. سخنگوی وزارت خارجه گرجستان نیز در آن زمان علت فسخ یکجانبه قرارداد لغو روادید را نگرانی دولت تفلیس از گسترش روابط بازرگانی و استفاده ایران از سیستم مالی این کشور برای دور زدن تحریم‌ها عنوان کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود