حزب نخست وزیر چپگرای اسلواکی پیشتاز انتخابات پارلمانی

حزب نخست وزیر چپگرای اسلواکی پیشتاز انتخابات پارلمانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اسلواکی از پیروزی حزب «سوسیال دموکرات»٬ حزب متبوع روبرت فیتسو، نخست وزیر چپگرا و ناسیونالیست این کشور حکایت دارد. با

آگهی

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اسلواکی از پیروزی حزب «سوسیال دموکرات»٬ حزب متبوع روبرت فیتسو، نخست وزیر چپگرا و ناسیونالیست این کشور حکایت دارد. با این همه حزب حاکم نتوانسته اکثریت مطلق ۱۵۰ کرسی پارلمان را از آن خود سازد و آقای فیتسو برای تشکیل دولت آینده احتمالا باید به ائتلاف با دیگر احزاب روی آورد.

در این انتخابات حزب نخست وزیر ۲۷.۳ درصد آراء را از آن خود کرد حال آنکه در انتخابات چهار سال پیش این رقم ۴۴.۴ درصد بود. بعد از آن٬ حزب لیبرال «آزادی و همبستگی» با کسب ۱۳.۳ درصد آراء قرار دارد و حزب محافظه کار «اولانو – نووا» با ۱۱.۲ درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفت. انتظار می رود دست کم نه حزب به پارلمان راه یابند که خود از تنوع ترکیب سیاسی پارلمان آینده حکایت دارد.

فیتسو مخالف سرسخت ورود مهاجران٬ به ویژه مسلمانان به کشورش است. او مسلمانان را تهدیدی برای جامعه کاتولیک اسلواکی خوانده و متعهد شده که کشورش حتی « یک مهاجر مسلمان» را نپذیرد.

مونیکا فلاسیموا بنوا٬ سیاستمدار اسلواک و نماینده پارلمان اروپا ضمن ابراز ناخرسندی از نتیجه انتخابات گفت: « اسلواکی در ژوییه سال جاری ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده می گیرد و شرم آور است که فاشیستها را در پارلمان خواهیم داشت.»

این عضو حوزه پولی یورو گرچه توانسته سرمایه گذاران خارجی را بویژه در بازار خودرو جذب کند اما بیش از ده درصد جمعیت آن بیکاراند و کیفیت زندگی در بخش آموزش و بهداشت پایین گزارش شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی؛ نامزد طرفدار اوکراین و سیاستمدار طرفدار روسیه به دور دوم راه یافتند

زمستان نارضایتی در اسلواکی؛ اعتراض‌‌ها به اصلاحات قضایی گسترده‌تر می‌شود

تظاهرات بزرگ ضد‌ دولتی در براتیسلاوا؛ منتقدان نگران تکرار سناریوی مجارستان در اسلواکی هستند