سفر رهبر کاتولیک های جهان به فقیرترین ایالت مکزیک

سفر رهبر کاتولیک های جهان به فقیرترین ایالت مکزیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مکزیک که دومین جمعیت بزرگ مسیحیان کاتولیک جهان را داراست میزبان پاپ فرانسیس، رهبر واتیکان است. پاپ روز دوشنبه از شهر سن کریستوبال د لاس کساس در ایالت

آگهی

مکزیک که دومین جمعیت بزرگ مسیحیان کاتولیک جهان را داراست میزبان پاپ فرانسیس، رهبر واتیکان است. پاپ روز دوشنبه از شهر سن کریستوبال د لاس کساس در ایالت چیپاس بازدید کرد.

چیپاس فقیر ترین ایالت مکزیک است و در حالی که ۸۳ درصد میانگین جمعیت کل کشور، باورهای مذهب کاتولیک را حفظ کرده در این ایالت تنها ۵۸ درصد مردم به کلیسا می روند.

پاپ در مراسم نیایش به هوادارانش گفت: «در دنیای مظلوم ما، طردشدگان و آزاردیدگان زیادی را می توان یافت. ما نمی توانیم این را در یکی از بزرگترین بحران های زیست محیطی تاریخ نادیده بگیریم. از این رو شما چیزهای زیادی برای آموختن به ما دارید.»

پاپ در این سفر یک نسخه از انجیلی را که به دو زبان قومی در مکزیک ترجمه شده هدیه گرفت. وی همچنین خطاب به قوم مایا گفت: «مردم شما به درستی درک نشده و از جامعه کنار گذاشته شدند و ارزش ها، فرهنگ و سنت های شما پست انگاشته شده است.»

حاضر شدن بر مزار ساموئل رویز، اسقف اعظم سن کریستوبال د لاس کساس نیز اقدام نمادین دیگری بود که پاپ فرانسیس در این سفر انجام داد. وی که از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۹۹ رهبری کلیسای کاتولیک این ایالت را برعهده داشت نظریاتی الهام گرفته از «الهیات آزادی بخش» داشت.

دو روز پیش از آن، روز شنبه پاپ فرانسیس در مکزیکوسیتی با انریکه پنیا نیتو، رئیس جمهوری مکزیک ملاقات کرده بود. رهبر کلیسای کاتولیک خطاب به مسوولان این کشور با زبانی صریح و بدون لفافه به آنان مسوولیتشان را گوشزد کرد. در مرکزیک، درگیری بر سر قاچاق مواد مخدر تنها طی یک دهه منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار تن شده و نیز ۲۶ هزار شهروند نیز مفقود شده اند.

پاپ در بخشی از سخنرانی اش گفت: «هر بار که ما در جستجوی امتیاز یا منافعی برای عده ای معدودیم به زیان همه گام برداشته ایم. دیر یا رود، جامعه خاکی حاصلخیز برای رشد و نمو فساد، تجارت موادمخدر و حذف فرهنگ های متفاوت می شود.»

پاپ در این سخنرانی اشاره به کشیش ها و اسقف های کلیسای کاتولیک را هم از قلم نیانداخته و یادآور شده است که به جای رفتاری مانند شاهزادگان به مردم توجه داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماموران مرزی مکزیک می‌گویند دو ایرانی تحت‌نظر «اف‌بی‌آی» را دستگیر کردند

نستور پرز سالاس، یکی از «مخوف‌ترین جنایتکاران مکزیک» و عامل قتل خانواده‌های نظامیان بازداشت شد

خرس سیاه برنامه پیک‌نیک خانواده وحشت‌زده را به هم زد