اثبات امواج گرانشی؛ پیش بینی یک قرن پیش اینشتین درست بود

اثبات امواج گرانشی؛ پیش بینی یک قرن پیش اینشتین درست بود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گروهی از دانشمندان در آمریکا موفق شدند نظریه وجود امواج گرانشی را اثبات کنند، امواجی که در بعد فضا-زمان حرکت می کنند و می توانند فواصل را دور یا

آگهی

گروهی از دانشمندان در آمریکا موفق شدند نظریه وجود امواج گرانشی را اثبات کنند، امواجی که در بعد فضا-زمان حرکت می کنند و می توانند فواصل را دور یا نزدیک سازند.

آلبرت اینشتین یک قرن پیش (۱۹۱۵ میلادی) در نظریه نسبیت عام خود وجود امواج گرانشی را که با سرعت نور در فضا-زمان حرکت می کنند پیش بینی کرده بود.

نظریه نسبیت اینشتین نشان می داد که چگونه جرم و انرژی با یکدیگر در ارتباط هستند.

دیوید ریتز، مدیر اجرایی رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری موسوم به لایگو می گوید:« امواج گرانشی رصدشده نتیجه برخورد دو سیاه چاله و ادغام آن دو در حدود ۱.۳ میلیارد سال پیش است. این کشف و مشاهده در رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری، لایگو، انجام شد. لایگو دقیق ترین دستگاه اندازه گیری است که تا به حال ساخته شده است.»

به گفته دانشمندان اثبات نظریه وجود امواج گرانشی بشر را گامی دیگر به فهم بهتر و کشف راز جهانی هستی نزدیک می کند.

خوزه مندز، مهندس آژانس فضایی اروپا می گوید:«این کشف ما را قادر می سازد تا فضاپیماهایی را بسازیم که می توانند امواج گرانشی را شناسایی کنند، به تحقیق و بررسی منبع سیگنال بپردازند و با شیوه ای متفاوت جهان را کاوش کنند.»

لایگو، ریزترین ارتعاشات ناشی از امواج گرانشی را ردیابی می کند. یکی از این ردیاب ها در لوئیزیانا و دیگری در واشنگتن واقع شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییر نور ستارگان در نزدیکی سیاه‌چاله‌ها بار دیگر فرضیه اینشتین را تأئید کرد

دلیل پیدایش کیهان و رویایی که به واقعیت بدل می شود

ناف شما تو رفته است یا برآمده، آیا می‌دانید چرا؟