دویست و پنجاه هزار افغان در سال ۲۰۱۵ درخواست پناهندگی کرده‌اند

دویست و پنجاه هزار افغان در سال ۲۰۱۵ درخواست پناهندگی کرده‌اند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت امور مهاجرین افغانستان اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ میلادی دست‌کم ۲۵۰ هزار افغان در ۴۴ کشور صنعتی جهان درخواست پناهندگی داده‌اند.

اسلام‌الدین جرات، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، با اعلام این موضوع افزود که از این ۲۵۰ هزار نفر، تنها ۱۵۰ هزار افغان در سال گذشته در کشور آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند.

وی افزود: از چهار هزار نفری که از کشورهای مختلف جهان در مسیر اروپا جان‌شان را از دست داده‌اند، ۲۰ درصد افغانی هستند.

اسلام‌الدین جرات در بخش دیگری از سخنان خود گفت که مهاجرت کنونی مشکلاتی را هم برای کشور مبدا و هم برای کشورهای مقصد ایجاد کرده و قاچاقچیان انسان بعد از قاچاقچیان مواد مخدر بیشترین سود را به‌دست می‌آورند.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین گفت: اکنون شرایط در کشورهای اروپایی سخت‌گیرانه‌تر شده ولی دولت با هیچ کشوری سندی را امضا نکرده و نخواهد کرد که در آن اخراج اجباری مهاجران افغان مطرح باشد. تنها طبق توافقاتی که با کشورهای مهاجرپذیر صورت گرفته است، در پنج حالت اگر کشورهای مقصد مهاجران افغان را به‌صورت اجبار اخراج کنند برای افغانستان قابل قبول نیست.

وی افزود: کودکان زیر سن قانونی، معلولان، خانواده‌های بی‌سرپرست، خانواده‌های که سرپرست آنان خانم‌ها هستند و خانواده‌های که فرد سرپرست شان قبولی کشور میزبان را از قبل به‌دست آورده شامل این پنج حالت می‌شوند.

سخنان این مقام دولت افغانستان در حالی مطرح شده است که روز دوشنبه توماس دیمیریز، وزیر کشور آلمان گفته بود که در دیدار با مقام‌های افغان در کابل روی بازگرداندن پناهندگان افغان از آلمان به تفاهم رسیده‌ است.

آقای دیمیریز افزوده بود که براساس این تفاهم، پناهندگان افغانستان‌ که در آلمان پذیرفته نشده‌اند، دوباره به افغانستان بازگردانده خواهند شد. اما وزارت امور مهاجرین می‌گوید مقام‌های افغانستان با وزیر کشور آلمان روی بازگشت مهاجران افغان به صورت داوطلبانه به توافق رسیده‌اند.

در همین حال چند روز قبل نیز وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در گفتگویی تلفنی با وزیر خارجه این کشور گفته است مهاجران اخراجی افغان را می‌پذیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟

در آلمان تغییر هویت و تغییر جنسیت آسان شد؛ نگرانی محافظه‌کاران از عواقب تصویب قانون جدید