سیسی در پنجمین سالگرد انقلاب مصر: به دموکراسی و آزادی احترام می گذاریم

سیسی در پنجمین سالگرد انقلاب مصر: به دموکراسی و آزادی احترام می گذاریم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در سالگرد انقلاب مصر، «میدان تحریر» قاهره خالی از جمعیت است و نیروهای انتظامی برای جلوگیری از آشوب یا اقدامات تروریستی در حال آماده باش به سر می

آگهی

در سالگرد انقلاب مصر، «میدان تحریر» قاهره خالی از جمعیت است و نیروهای انتظامی برای جلوگیری از آشوب یا اقدامات تروریستی در حال آماده باش به سر می برند. پنج سال پیش، حضور میلیونی مردم در این میدان و اعتراض آنان به حکومت حسنی مبارک در نهایت به دوره سی ساله حکمرانی او پایان داد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در سخنانی به همین مناسبت گفت: «مصر امروز مصر دیروز نیست. ما در حال ساختن یک کشور مدرن، توسعه یافته و متمدنیم که به ارزشهای دموکراسی و آزادی احترام می گذارد.»

در عین حال، تحولات سالهای پس از انقلاب طبق انتظار بسیاری از مردم نیست. وضعیت معیشتی بسیاری از آنان تغییر محسوسی نکرده و بیکاری همچنان مهمترین مشکل جوانان مصری است.

مزید محمد، یک قایقدار، می گوید: «تا قبل از انقلاب، من در اسوان کار می کردم و گردشگری واقعاً رونق داشت، اما بعد از انقلاب همه چیز عوض شد و دیگر کار نبود. برای همین، به قاهره آمدم تا کاری پیدا کنم.»

شدی جمال، یک شهروند دیگر، می گوید: «بیست و پنجم ژانویه رویای زیبایی بود که بدبختانه از دست رفت. ما رویای مصر بهتری را در سر داشتیم.»

علاوه بر مشکلات اقتصادی، مسائل امنیتی نیز از مهمترین چالشهای تازه برای دولت و ملت مصر در دوران پس از انقلاب است. محدودسازی اسلامگرایی از سوی دولت، افزایش اقدامات خشونتبار و تروریستی از سوی حامیان اخوان المسلمین و دیگر گروههای اسلامگرا را در پی داشته است.

به عقیده برخی از کنشگران مدنی و فعالان حقوق بشر، تشدید نظارتهای پلیسی و امنیتی در مصر آزادیهای مدنی از جمله آزادی بیان و آزادی رسانه ها را تضعیف کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده پیشین ارتش مصر پس از اعلام نامزدی برای انتخابات دستگیر شد

توزیع آرد در بین رای‌دهندگان؛ چالش‌های سیسی برای سومین پیروزی در انتخابات مصر کدامند؟

انتخابات ریاست جمهوری مصر در سایه ۱۰ سال حکومت با مشت آهنین؛ سیسی به دنبال حفظ قدرت تا سال ۲۰۳۰ است