روحانی: تصمیمات فوری و کوتاه‌مدت دولت برای کاهش آلودگی هوا

روحانی: تصمیمات فوری و کوتاه‌مدت دولت برای کاهش آلودگی هوا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

هوای تهران از حدود سه هفته پیش به شدت آلوده است. روز سه‌شنبه، هشتم دی‌ به علت پایداری وضعیت جوی و افزایش آلاینده‌ها، آلودگی به اوج رسید و هوای پایتخت در وضعیت قرمز قرار گرفت. با ادامه یافتن وضعیت قرمز آلودگی هوا در تهران در روز چهارشنبه، مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در این شهر تعطیل شد و طرح ترافیکی زوج و فرد تردد خودرو نیز آغاز شد.

به علت تداوم آلودگی هوا، روزهای شنبه و یک‌شنبه گذشته جلسه کمیته «مواقع اضطرار آلودگی هوا» در استانداری تهران برگزار شده وبه موجب آن زنگ ورزش تمامی مدارس و مسابقات ورزشی فضای باز از جمله رقابت‌های لیگ بر‌تر فوتبال نیز در پایتخت تعطیل شده بود.

hassan-rouhani-air-pollution
حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت گفت اگر چه آلودگی هوا را به طور کامل نمی‌توان در کوتاه مدت برطرف کرد، اما دولت لازم می‌داند در روزهای آلوده تصمیمات کوتاه مدت و میان مدتی اتخاذ کند، به نحوی که مردم احساس کنند، روند امور به سمت بهبود و حل و فصل پیش می‌رود.

در همین حال حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران اعلام کرد که در هیات دولت برای رفع آلودگی هوا تصمیمات فوری و کوتاه‌مدت اتخاذ شده است که همه دستگاه‌های ذیربط باید اجرای جدی آن را مورد توجه قرار دهند.

آقای روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت اظهار کرد: اگر چه آلودگی هوا همه ساله وجود داشته و نمی‌توان در کوتاه مدت به طور کامل آن را برطرف کرد، اما دولت لازم می‌داند در این روزهایی که آلودگی هوا برای مردم ملموس‌تر شده است، تصمیمات کوتاه مدت و میان مدتی اتخاذ کند به نحوی که مردم احساس کنند، روند امور به سمت بهبود و حل و فصل پیش می‌رود.

رییس جمهوری ایران در خصوص راه حل های کوتاه مدت برای مقابله با آلودگی هوا، نظارت بر خودروهایی که آلوده‌کنندگی بیشتری دارند، بخصوص خودروهای متعلق به دستگاه‌های دولتی و وسایل نقلیه عمومی به ویژه اتوبوس‌ها را ضروری دانست و گفت: پلیس باید در این زمینه و نیز موضوع معاینه فنی خودروها، تمام اهتمام خود را به کار ببرد.

وی افزود: موتورسیکلت‌ها آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند و باید حداقل برای روزهایی که هوا ناسالم است برای یکی دو روز تردد آنها محدود شده و از سوی دیگر برای اصلاح سیستم تولید آنها اقدام شود.

روحانی همچنین با اشاره به لزوم تقویت و بهسازی وسایل نقلیه عمومی گفت: دولت تصمیم گرفته است که به تقویت وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو، کمک بیشتری انجام دهد.

Air-Pollution-tehran1
با ادامه یافتن وضعیت قرمز آلودگی هوا در تهران در روز چهارشنبه، مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در این شهر تعطیل شد و طرح ترافیکی زوج و فرد تردد خودرو نیز آغاز شد.

قالیباف: روشی فعلی حل مشکل آلودگی هوا غلط است

شهردار تهران با بیان اینکه بحث آلودگی هوا تنها چالش اساسی پایتخت است، گفت: اگر بر روی حل این چالش متمرکز شویم، ده‌ها چالش دیگر شهری نیز حل می‌شوند چرا که چالش مادر، آلودگی هوا است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد باقر قالیباف گفت: اگر به من بگویند تنها یک مشکل تهران را اعلام کنم آلودگی هوا را نام می‌برم چرا که مردم این دغدغه را با همه وجود می‌فهمند.

آقای قالیباف با بیان اینکه هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد، گفت: شهرداری با استفاده از آخرین تکنولوژی و امکانات، تسلط و شناخت کافی به آلودگی هوا دارد.

Air-Pollution-Ghalibaf
شهردار تهران می گوید روشی که در حال حاضر مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می کنند درست نیست.

وی با طرح این سوال که برای آلودگی هوا چه باید کرد، گفت: روشی را که در حال حاضر مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می کنند درست نیست، چرا که ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم، این روش غلطی است زیرا اگر نسبت به توقف منابع تولید آلایندگی اقدام نکنیم محکوم به شکست هستیم.

شهردار تهران در ادامه ضعف مدیریت را مانع اجرای حل معضل آلودگی هوا دانست و گفت: من داوطلب حل آلودگی هوا نیستم اما در خدمت هر فردی که از بدنه دولت بخواهد این مشکل را حل کند هستم. اما اگر کسی در جمهوری اسلامی ایران پیدا نشد که مسئولیت حل آلودگی هوا را قبول کند، حاضرم مسئولیت را بر عهده بگیرم و ظرف مدت مشخصی این مشکل را حل کنیم.

قالیباف با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا را سیاسی و جناحی نکنیم، گفت: اگر مصوبه سال ١٣٨٩ دولت در حل مشکلات آلودگی هوا اجرایی شود بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود و اگر این مدیریت و اختیارات را به شهرداری واگذار کنند به شرط آنکه ظرفیت قانونی آن نیز تنفیذ شود، حاضر به حل آلودگی هوا هستیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هوای تهران همچنان در شرایط ناسالم: آلودگی‌ هوا در کوتاه مدت راه حلی ندارد

افزایش شیفت کاری بهشت زهرا همزمان با آلودگی هوا

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود