کردهای ترکیه در کنگره دیاربکر خواهان خودمختاری بیشتر شدند

کردهای ترکیه در کنگره دیاربکر خواهان خودمختاری بیشتر شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کنگرۀ سالانۀ کردهای ترکیه تحت عنوان «کنگره برای یک جامعۀ دموکراتیک» که در شهر دیاربکر برگزار شده بود پس از دو روز به کار خود پایان داد. در جریان این

آگهی

کنگرۀ سالانۀ کردهای ترکیه تحت عنوان «کنگره برای یک جامعۀ دموکراتیک» که در شهر دیاربکر برگزار شده بود پس از دو روز به کار خود پایان داد. در جریان این کنگره از دولت ترکیه خواسته شده است ضمن پایان دادن به خشونت ها در شهرهای کردنشین، خودمختاری بیشتری را به مناطق کردنشین این کشور بدهد.

کنگره برای یک جامعۀ دموکراتیک که با نام اختصاری DTK شناخته می شود، یک نهاد غیردولتی است و در پایان نشست سالانۀ خود تضمین خودمختاری به مناطق کردنشین را تنها راه دموکراتیک برای دو طرف در این کشورعنوان کرده است. این کنگره همچنین ضمن تاکید بر آزادی عبدالله اوجالان، خواهان از سرگیری مذاکرات میان دولت ترکیه و نمایندگان کرد این کشور شده است.

همزمان با این کنگره، احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه دیدار خود را با رهبران حزب دموکراتیک خلق ها که از پیش برنامه ریزی شده بود، لغو کرد.

هاتف دیچله، رئیس این کنگره در سخنانی با اشاره به این مطلب گفت:«برای تشکیل یک منطقۀ خودمختار که یک یا چند استان همجوار را دربر بگیرد باید پیوندهای فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی آن مورد توجه قرار گیرد.»

دولت ترکیه از دو هفتۀ پیش بر شدت سرکوب کردهای این کشور افزوده است و ارتش این کشور با نیروی متشکل از۱۰ هزار سرباز شهرهای جزیره، سلوپی و دیاربکر را هدف حملات خود قرار داده است. به گفتۀ ارتش ترکیه در این حملات بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای حزب کارگران کردستان موسوم به پ کا کا کشته شده اند.

حزب دموکراتیک خلق ها در ترکیه که حامی منافع کردهاست نیز از کشته شدن نزدیک به ۳۰ غیرنظامی در اثر این حملات و درگیری پلیس با تظاهرات کنندگان خبر می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

سیل در آنتالیای ترکیه دستکم یک قربانی گرفت

جشن و رقص و رژه رنگارنگ نظامیان هند با نمایش دستاوردهای فضایی در «روز ملی»؛ ماکرون مهمان ویژه بود