پایان ثبت‌نام انتخابات مجلس؛ ۱۰ درصد نامزدها زن هستند

پایان ثبت‌نام انتخابات مجلس؛ ۱۰ درصد نامزدها زن هستند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نام نویسی از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس ایران از ٢٨ آذر ماه آغاز شد و تا چهارم دی ماه ادامه داشت و در نهایت با ثبت‌نام حدود ١٢ هزار داوطلب رکوردار بیشترین تعداد داوطلبان انتخابات گذشته مجلس در ایران شد. ساعت ۲۴ شب چهارم دی، فرصت ثبت‌نام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌به پایان رسید.

وزیر کشور ایران گزارش داد که ۱٢ هزار و ۱۲۳ نفر در انتخابات مجلس دهم کاندیدا شدند که هزار و ۲۳۴ نفر از آنها زن هستند. به این ترتیب حدود ۱۰ درصد از کل ثبت‌نام‌کننده‌ها را زنان تشکیل می دهند. پیش از شروع نام نویسی داوطلبان انتخابات مجلس، فعالان زن تلاش داشتند این رقم را به ۳۰ درصد برسانند.

به گزارش خبرگزاری دولتی «ایرنا»، تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس دهم به نسبت انتخابات گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است. براساس گزارش «ایرنا» برای انتخابات مجلس اول؛ سه هزار و ۶۹۴ نفر، مجلس دوم؛ یک هزار و ۵۹۲ نفر، مجلس سوم؛ یک هزار ۹۹۹ نفر، مجلس چهارم؛ سه هزار و ۲۳۳ نفر، مجلس پنجم؛ هشت هزار و ۳۶۵ نفر، مجلس ششم؛ شش هزار و ۸۵۳ نفر، مجلس هفتم؛ هشت هزار و ۱۷۲ نفر، مجلس هشتم؛ هفت هزار و ۵۹۷ نفر و مجلس نهم؛ پنج هزار و ۲۸۳ نفر ثبت نام کرده بودند.

در چند روز گذشته محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از افزایش کاندیداهای انتخابات پیش رو اظهار نگرانی کرده بودند.

در آخرین روز ثبت‌نام، مصطفی معین، وزیر علوم در دولت محمد خاتمی از حوزه انتخابیه شیراز برای انتخابات مجلس ثبت نام کرد. فاطمه هاشمی و محسن هاشمی، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی نیز روز آخر برای نامزدی در انتخابات مجلس ثبت نام کردند.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد جنتی از افزایش نامزدهای انتخابات؛ چرا زحمت درست می‌کنید؟

هشتصد نفر نامزد خبرگان شدند؛ نگاهی به سابقه رد صلاحیت ها

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد