پیام تاریخی رهبران بخش های ترک و یونانی نشین قبرس به مناسبت کریسمس

پیام تاریخی رهبران بخش های ترک و یونانی نشین قبرس به مناسبت کریسمس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رهبران دو بخش یونانی نشین و ترک نشین قبرس برای نخستین بار به مناسبت جشن کریسمس و سال نوی میلادی پیام مشترک تلویزیونی صادر کردند. در این پیام هر دو

آگهی

رهبران دو بخش یونانی نشین و ترک نشین قبرس برای نخستین بار به مناسبت جشن کریسمس و سال نوی میلادی پیام مشترک تلویزیونی صادر کردند. در این پیام هر دو رهبر برای مردم آرزوی صلح کردند.

نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری قبرس در پیامی که به زبان ترکی قرائت کرد، گفت: «امیدوارم که سال نو برای ترک ها و یونانی های قبرس سال صلح و سال زندگی در سرزمین مادری متحد باشد. سال نو مبارک.»

مصطفی آکینچی، رهبر بخش ترک نشین نیز در پیام خود به زبان یونانی گفت: «امیدوارم که سال نو، سالی سرشار از صلح، آرامش، کامیابی و رفاه برای مردم قبرس باشد. با بهترین آرزوها، کریسمس را تبریک می گویم.»

در پی کودتای سال ۱۹۷۴ یونان و ورود ارتش ترکیه به قبرس، این جزیره به دو بخش ترک و یونانی نشین تقسیم شد. بخش ترک نشین قبرس تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته می شود، در حالی که بخش یونان نشین عضو اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است.

پیش تر سازمان ملل طرحی برای اتحاد دوباره جزیره ارایه کرده بود اما با مخالفت بخش ترک نشین قبرس این طرح به نتیجه نرسید. با این وجود قرار است در ماه ژانویه هر دو رهبر مذاکرات دو جانبه ای برای حل و فصل اختلافات داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد

قبرس در عملیات مشترک با موساد ۲ ایرانی را به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل تجار اسرائيلی بازداشت کرد

جمهوری خودخوانده قبرس شمالی در واکنش به ادعای موساد علیه ایران: بی‌اساس و شرارت‌بار است