ازدواج اجاره‌ای؛ پدیده‌ای جدید در ایران

ازدواج اجاره‌ای؛ پدیده‌ای جدید در ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک مقام سازمان بهزیستی ایران از افزایش تغییر الگوهای ازدواج در جامعه ایرانی خبر داده و گفته است بعد از «ازدواج سفید»، اینک با پدیده دیگری به نام «ازدواج استیجاری» روبرو هستیم.

شیرین احمدنیا، مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ازدواج در چارچوب استیجاری از پدیده‌های جدید اجتماعی در کشور است که به‌ تازگی در سایه مطالعات و پژوهش‌ها نمایان شده است.

ازدواج اجاره‌ای، به وضعیتی گفته می‌شود که مردان پولدار، خانه‌ای مستقل در برخی از مناطق تهران برای همسر دوم خود اجاره می‌کنند.

ازدواج استیجاری پس از ازدواج سفید مطرح می‌شود که در سال‌های اخیر برخی رسانه‌های ایران از افزایش آن خبر داده بودند و به معنای زندگی زنان و مردان بدون ازدواج رسمی در یک خانه است.

افزایش درصد نسبت طلاق به ازدواج

خانم احمدنیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت جامعه ایران در حال حاضر شاهد افزایش طلاق، ازدواج‌های بازسازی‌شده و ازدواج سفید شده که تمامی این پدیده‌ها موجب افزایش آمار زنان سرپرست خانوار از ۷.۸ درصد در سال ۱۳۳۵ به ۱۲.۱ درصد در سال ۱۳۹۰ شده است.

وی افزود: حتی دلایل افزایش زنان سرپرست خانوار نیز تغییر یافته و اگر زمانی به دلیل فوت همسر بود امروز طلاق ازجمله دلایل اصلی است.

شیرین احمدنیا در ادامه گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد طلاق به ازدواج از ۸.۸۱ در سال ۱۳۷۰ به ۱۸.۱۱ در سال ۱۳۹۱ افزایش‌یافته است و در خود شهر تهران در سال ۹۱ به ۳۴.۹۶ درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی ایران تعداد مجردان در کشور را ۱۱ میلیون نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر مردان و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار نفر زنان هستند.

به گفته احمدنیا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بالای سن متعارف (که برای مردان ۲۰ الی ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ الی ۲۹ سال است) هرگز ازدواج‌ نکرده‌اند.

ثبت دو ازدواج موقت به ازای هر ۱۰ ازدواج دائم

وی با تاکید بر اینکه در جامعه ایرانی عرصه‌های همسرگزینی تغییریافته و امروز به محل تحصیل، محل کار، خیابان و معابر و میادین، اینترنت و کافی شاپ کشیده شده است، تصریح کرد: شیوه‌های همسرگزینی نیز از درون‌همسری به برون‌همسری و انتخاب والدین و بزرگان قوم به انتخاب فردی تغییریافته است.

خانم احمدنیا گفت: امروزه ما شاهد این هستیم که شرایط فرهنگی و مذهبی کشور موجب شده تا ازدواج موقت افزایش یابد و بر اساس آمارها از هر ۱۰ ازدواج دائم دو ازدواج موقت نیز در دفترخانه‌ها ثبت‌ شده است.

ثروت و خوش‌تیپ بودن از معیارهای ازدواج است

وی در ادامه با بیان اینکه معیارهای ازدواج تغییر یافته است گفت: در مورد دختران معیارها از اخلاق، اصالت خانواده و ایمان به ثروت، خوش‌تیپ بودن و درآمد تغییریافته است و در مورد پسران نیز معیارها باز از اخلاق، اصالت خانواده و ایمان به زیبایی، ثروت، درآمد، تحصیلات و نوع شغل تغییر پیداکرده است.

شیرین احمدنیا در پایان گفت که تغییر الگوهای ازدواج به دنبال خود افزایش رفتارهای پرخطر و افزایش ریسک بیماری‌های مراقبتی را به همراه داشته است.

در «سیاست‌های کلی جمعیت» که ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توسط رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شد، بر کاهش سن ازدواج و افزایش فرزندآوری تاکید شده‌است. همچنین دولت و مجلس ایران پیش از این اقدامات مختلفی برای تشویق جوانان به ازدواج انجام داده‌اند، اما با وجود این اقدامات، مسئولان جمهوری اسلامی همچنان از کاهش آمار ازدواج‌های سنتی جوانان ابراز نگرانی می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود